dagligvarer
Oda stenger butikken i Finland - skal satse mer på logistikk
Selskapet fikk ikke store nok inntekter til å holde nettbutikken åpen i Finland. Nå vil Oda rendyrke satsingen på logistikk- og distribusjonsteknologi.
Bilde av Oda-sjef Karl Munthe-Kaas.
Foto: Javad Parsa
Det er drøyt to år siden det nettbaserte supermarkedet Oda annonserte at de utvidet virksomheten fra Norge til Tyskland og Finland.
Omsetningen har imidlertid ikke blitt stor nok, og nå dropper selskapet den originale planen for det finske markedet. I stedet for å stå for hele verdikjeden, skal Oda satse på å levere logistikk- og distribusjonsløsninger for etablerte aktører i Finland.
– Det vi jobber med nå, er å bytte modell fra å levere matvarer til konsument, til å fokusere på logistikk-kompetansen vi har. I Finland har vi vist at vi klarer å oppnå like sterk aktivitet som i Norge, riktignok på lavere volum. Det betyr at vi har gjenskapt effektiviteten vi har i Norge i andre land. Det åpner for at vi kan gjøre logistikkdelen for en annen partner, sier gründer og daglig leder Karl Munthe-Kaas til Shifter.
Det er foreløpig ikke inngått noen avtaler, men det foregår samtaler med aktuelle samarbeidspartnere i Finland, bekrefter han.
Oda har også ekspandert til Tyskland. Denne satsingen måtte bremses noe i fjor, men det gjøres ingen endringer der nå.
– Vi gjør ingenting i Tyskland, bekrefter Munthe Kaas.
Første steg
Oda hevder å ha verdens mest effektive logistikk- og distribusjon for dagligvarer. Dette måler de gjennom enheten UPH, som indikerer hvor mange varer som plukkes per arbeidstime på et lager. Oda oppnår 233 enheter per time i Norge og 170 i Finland.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Det er dette konkurransefortrinnet selskapet ønsker å utnytte fremover, og bli en dedikert leverandør av logistikk- og distribusjonstjenester i nye markeder.
– Som et første steg på veien ser vi på muligheten for å tilby dette i Finland, hvor vi på kort tid har oppnådd så høy effektivitet på driften at vi har et godt utgangspunkt for å skape et «proof of concept», sier Oda-sjefen Karl Munthe-Kaas.
Endrer forretningsmodellen i Finland
Oda åpnet i Finland for litt over ett år siden. På den tiden hevder selskapet å ha blitt blant Helsinkis største nettbaserte matbutikker med hjemlevering, og blant de raskest voksende nettbutikkene i Europa.
I fjor omsatte Oda for 22 millioner euro i Finland, og har i mai en annualisert omsetning på 34 millioner euro.
Kapitalmarkedet har imidlertid endret seg dramatisk siden Oda kom inn i Finland. Etter en intens pengejakt i et knusktørt marked, la svenske Kinnevik sammen ned Verdane og Summa Equity 1,5 milliarder kroner på bordet for Oda i vinter. Trioen tok da kontroll over mer enn 50 prosent av aksjene. Etter transaksjonen ble verdien på det norske selskapet satt til 3,5 milliarder kroner - en saftig nedgang fra toppen som ga Oda enhjørningsstatus året før.
Ettersom kapitalkostnadene har økt er forretningsmodellen som tidligere var finansierbar i Finland, ikke lenger er det, ifølge en pressemeldingen fra selskapet.
– Oda har klart å heve standarden for hva som forventes av en matbutikk på nett i Finland. Dessverre er omsetningen, som er nødvendig for at Oda skal kunne drive matbutikk på nett lønnsomt på det finske markedet, fortsatt ikke tilstrekkelig til å bli finansiert i dagens kapitalmarked.
Fortsatt drift i Norge og Tyskland
Oda vil fortsette å selge mat på nett i Norge og Tyskland. I Norge er Oda landets ledende matbutikk på nett, og selskapet oppnådde lønnsomhet i det norske markedet i 2021.
I Tysland ønsker Oda å dra nytte av den enorme størrelsen på det tyske dagligvaremarkedet (EUR 200 milliarder), samt landets høye befolkningstetthet.
Det er foreløpig uvisst hvordan omleggingen påvirker de ansatte i Oda i Finland. Selskapet går nå inn i såkalte «endringsforhandlinger», som er lovpålagt i landet, og partene kan ikke kommentere denne dialogen før den er sluttført.