HELSE
Ødegaard, Ruud og Zuccarello inn i startup som hevder å lindre smerte med infrarødt lys
Oppstartsselskapet Recharge Health har allerede solgt mange tusen «lysbelter». Nå kommer en real stjernetrio inn på eiersiden - men lege advarer mot å tro på mirakelkur.
Nordmannen Bjørn Ekeberg har spesialisert seg på å fortelle gode historier, og har jobbet med store TV-serier for aktører som NRK og Netflix.
Nå har han snublet inn i en ny verden, som medgründer og markedssjef for oppstartsbedriften Recharge Health, og hans kanskje mest formidable utfordring til nå: å overbevise massene om at et belte utstyrt med infrarøde lys kan lindre smerter i så stor grad at «bestemor kan begynne å gå i trapper igjen».
– Behandling med rødt og infrarødt lys har helt klart positiv fysiologisk effekt. Men det er det få som snakker om i medisin, fordi det medisinske paradigmet er basert på biokjemisk og farmasøytisk behandling, sier en overbevist Ekeberg.
Nå får selskapet imidlertid drahjelp i eliteklassen. Martin Ødegaard, kaptein for Englands beste fotballag, verdensfirer i tennis, Casper Ruud, samt ishockey-stjerne Mats Zuccarello, har bestemt seg for å investere i selskapet.
Flytter hjem fra Thailand
Riktignok hadde Recharge Health relativt god flyt fra før. I en internasjonal folkefinansieringskampanje på Indiegogo (ekstern lenke) solgte selskapet over 4000 enheter av hovedproduktet Flexbeam i 2021, for i underkant av 18 millioner kroner.
Totalt er det nå solgt 12.000 enheter, ifølge Ekeberg, med en omsetning på omkring 50 millioner kroner siden oppstarten i 2020 - hvorav over halvparten tikket inn i fjor.
Bunnlinjen har ifølge selskapet vært positiv i fire kvartaler på rad. Regnskapstallene har Shifter derimot ikke tilgang til, ettersom hovedvirksomheten startet i Thailand - der produktet produseres.
Et norsk morselskap ble etablert i fjor, og i år skal virksomheten inkludert omsetning flyttes «hjem», ifølge medgründeren.
Derfor investerer idrettsprofilene
Recharge Health har bygget inn infrarøde LED-lamper i et slags belte, som dermed enkelt kan pakkes med og slynges rundt områdene på kroppen som skal behandles, det være seg ankelen, skulderen eller hofta.
På egne nettsider reklamerer selskapet for at teknologien kan gi smertelindring, bedre bevegelighet og raskere rehabilitering, blant annet.
NHL-stjernen Mats Zuccarello mener Recharge Health hjelper han gjennom en lang og tøff sesong.
– Det blir noen hockeymatcher på meg i løpet av en sesong, og jeg merker jo at kroppen min tar imot noen smeller og pådrar seg småskader innimellom. Da er hvile, restitusjon og rask «recovery» viktig, og her føler jeg Recharge Health har klart å komme opp med et produkt som gjør jobben bra. Jeg håper og tror mange vil få glede av produktet, og det blir spennende å følge selskapets videre planer og utvikling, sier han via sin manager, Kevin C. Skabo.
Arsenal-stjernen Martin Ødegaard, som også tidligere har vært entusiastisk for en norsk tek-startup, er av samme oppfatning.
– Jeg har brukt infrarødt lys mye før som skadeterapi og til restitusjon, og for meg funker det veldig bra. Derfor er det veldig spennende å kunne samarbeide med et norsk selskap som tilbyr et banebrytende produkt som man kan ta med seg overalt. I tillegg har jeg en del venner som spiller fotball i lavere divisjoner hjemme i Norge, men som ikke har tilgang til noe medisinsk hjelp dersom de pådrar seg skader. Derfor tenker jeg det kan være gunstig for dem å bruke et produkt som FlexBeam, sier Arsenal-stjernen i en kommentar, også formidlet via Skabo.
Casper Ruud hadde med seg enheten på slutten av forrige sesong i en testperiode, før han nylig bestemte seg for å investere i selskapet.
– Jeg har gått inn som investor i Recharge fordi jeg syntes menneskene bak virker veldig flinke samt at jeg har stor tro på produktet, sier han i en knapp kommentar til Shifter.
I tillegg er Shifter kjent med at Unacast-gründer Thomas Walle samt investornettverket til Daniel Caetanya Fossum, Founders and Fools, er i ferd med å kjøpe seg inn.
Transaksjonene gjennomføres som rene aksjekjøp fra en pott selskapet har satt av til formålet, altså gjennomføres det ingen emisjon.
Usikker effekt
Recharge Health har bygget inn LED-lamper i et slags belte, som dermed enkelt kan pakkes med og slynges rundt områdene på kroppen som skal behandles, det være seg ankelen, skulderen eller hofta.
Teknologien bak produktet er kjent. Såkalt rødlysterapi, også kjent som lavnivålaserterapi, laveffektlaserterapi og fotobiomodulering, har i en årrekke vært testet til ulike formål - også til smertebehandling og rehabilitering.
Forskningen har dog alt annet enn konkludert om dette har noen effekt.
– Det er belegg for at det har effekter. Spørsmålet er hvor stor den er, sier Audun Stubhaug, avdelingsleder for smertebehandling ved Oslo universitetssykehus.
Han bekrefter at teknologien er testet på ulike områder, også innen smertebehandling og rehabilitering.
En utfordring ved vurderinger av denne typen teknologi, ifølge Stubhaug, er at det er mange forskjellige produkter med litt forskjellige tekniske egenskaper, som bølgelengde og energimengde. Likevel kan han si følgende:
– Det har ikke funnet noen plass i mitt fagmiljø, som er smertebehandling. Det brukes i ulike type fysikalsk behandling, som et tillegg til andre ting, men det er ikke innarbeidet som naturlig og nødvendig, sier han.
Stubhaug stiller seg i beste fall spørrende til om denne typen behandling betyr noe for folk med langvarige eller kroniske plager.
– Det er nok mest aktuelt med idrettsskader og mer akutte ting at det kanskje kan ha en plass, for å gi en raskere normalisering av funksjon eller for at man skal tolerere trening og tøying bedre. Derfor er det mer de som driver med akutte skader og tilstander, som bruker dette som en av metodene, sier han.
– Skepsisen er enorm
Medgründer Bjørn Ekeberg i Recharge Health vedgår at det er ekstra krevende å bygge selskap i et marked preget av stadig flere aktører med egne «mirakelkurer».
– Er du ikke redd for å overselge dette?
– Ja, det er en stor utfordring. Vi er i en jungel av produkter som hevder å kunne gjøre mye av de samme tingene. Men vi kan dokumentere at Flexbeam lindrer smerte, hjelper muskelreparasjon og forbedrer restitusjonstid, hevder han.
– For oss har det vært en veldig viktig del av dette å bygge opp en validering, internt med egen vitenskap og kliniske studier, og også få troverdige folk som bruker det til å gå god for at dette faktisk er noe. Vi ser at skepsisen er enorm, men vi overvinner dem på kundesiden når folk først har prøvd det.
«Betydelige norske eiere»
Nettopp dette var tanken med å få profiler som Ødegaard, Ruud og Zuccarello med på laget.
Trioen skal også fungere som ambassadører for produktene. Allerede har Ruud bidratt i en reklamekampanje for selskapet.
Hvor mye penger eller hvor stor eierandelen til de tre blir, vil partene derimot ikke kommentere.
– De blir betydelige norske eiere, og på bakgrunn av dette åpner vi nå for en emisjon for investorer som kan bidra til å styrke selskapet strategisk, sier Ekeberg.
Friskus, 45+
Ekeberg mener at Recharge Health kan nå et bredt kundesegment, fra elitespillere til bestemødre. Hovedfokus fremover blir imidlertid noe midt imellom.
– Vi ser vi fortsatt et stort kundegrunnlag i folk som sliter med muskel- og leddsmerter. Men vi ser et stadig økende segment i de som er 45 pluss, aktive mosjonister, som har vondter og skader, men som liker å være i aktivitet. Det ser ut som primærmålgruppen nå.
Ny versjon underveis
Gründerteamet bak Recharge Health består i tillegg til Ekeberg av den norske seriegründeren Christian Barmen, som blant annet var del av Bright Products, den nederlandske elektroingeniøren Arjen Helder, og den britiske legen Zulia Frost. Til sammen har selskapet omkring 20 ansatte.
Målsetningen for året er å doble omsetningen, samt å gi grønt lys for versjon to av lysbeltet, denne gangen med tilhørende software.
– Hvis du virkelig skal treffe bredt og gjøre dette til en ting folk vil ha hjemme, så må du ha noe som fungerer med en app, som kan gi deg data tilbake og som kan integreres med eksisterende tracking-enheter, mener Ekeberg.
– Og de største utfordringene dere står overfor, slik du ser det?
– Den største utfordringen er positiv oppmerksomhet rundt et produkt som er ukjent for folk. Med Martin, Mats og Casper føler jeg at vi har en veldig god retning på det. Men den største utfordringen er fortsatt å øke folks bevissthet om denne teknologien.