retail

Okkult legger ned: Nytt medlem på Askeladdens «wall of pain»

Brillesatsingen Okkult melder oppbud. 

Managing partner Martin Schütt i Askeladden viser frem Askeladdens «wall of pain».
Publisert Sist oppdatert

Askeladden & Co har i dag lagt ned brillesatsingen Okkult. Konseptet har siden oppstarten i 2021 tilbudt gratis synstest ved hjelp av AI-teknologi og egenproduserte designbriller ved å levere direkte fra fabrikk. 

– Det har vært en vanskelig beslutning å ta, sier styreleder Martine Drageset. – Det er aldri lett å legge ned et selskap. 

Hun forteller at det er blitt jobbet hardt og lenge med alternative løsninger. 

– Men selv om produktene var gode, lyktes vi til slutt ikke med å få kundene med oss.

Retail-eksperter på eiersiden

I 2023 hentet selskapet og gründer Caroline Branzén 8,5 millioner kroner i en overtegnet emisjon hvor tidligere XXL og Europris-sjef Pål Wibe kom inn sammen med Wilhelm Mohn, tidligere partner i Credo Partners og Petter Hagfors med bakgrunn fra oppkjøp i Synsam. 

Frem til i dag har Okkult solgt 8000 briller på tre utsalgsteder sentralt på Østlandet. Mens Okkults første butikk i Oslo ble en suksess, fungerte ikke konseptet like godt i Ski. Åpningen der endte med å koste mye fart og penger, ifølge Drageset. 

Gründer Branzén tar nedleggelsen med fatning: 

– Vi utfordret bransjen med et innovativt konsept, men lyktes dessverre ikke med å gjøre det til et skalerbart prosjekt. På veien har jeg lært mer enn jeg kunne forestille meg. Å være gründer er beinhardt arbeid, og selv om sjansen for å lykkes er lav, så ville jeg aldri vært foruten. Jeg vil takke alle kunder og ansatte som ble med på reisen.

Managing partner i Askeladden Martin Schütt og styreleder i Okkult Martine Drageset.

Lærer av feilingen

Når et konsept legges ned i Askeladden, setter teamet seg ned og går systematisk gjennom hva som gikk galt. Mye av læringen har man allerede fanget opp underveis i selskapsbyggingen. Og av det som kommer opp, setter de et tydelig skille mellom hendelser man kunne hatt kontroll på, og ting som bare rett og slett er utenfor ledelsen og selskapets kontroll. 

Samtidig legger ikke managing partner i Askeladden & Co Martin Schütt altfor stor vekt debriefen heller. 

– Vi prøver å dekode det, og det kan man gjøre så mye man vil, men ofte sitter man igjen med at årsaken var noe utenfor ens kontroll. Kanskje kunne vi tatt noen grep tidligere, men hvis det var åpenbart da, hadde vi jo gjort noe med det. 

Drageset peker på at Askeladden har blitt bedre til å gjenkjenne tidlige tegn på at et konsept kanskje ikke vil lykkes så godt.

– Det å vite når man skal gi seg, er veldig krevende, men nå oppdager vi det litt før enn vi gjorde i starten, sier hun. – Likevel prøver vi alle mulige løsninger før vi legger ned. 

– Det kommer et punkt der det ikke lenger er ansvarlig med videre drift. 

Må legge bort feile-skammen

I Askeladden-systemet er de opptatt av å hedre innsatsen til gründerne, også de som ikke lykkes. 

På prominent plass i hovedkontoret i Parkveien, på den såkalte «Wall of pain», henger det bilder, artikler og logoskilt fra konseptene som er avviklet. Ifølge Schütt ble veggen til lenge før SV-leders Kirsti Bergstøs såkalt «wall of shame» med bilder av utflyttede rikinger.

– Det er beintøft å være gründer, og ikke alle overlever, samtidig ligger det enormt mye jobb og læring bak hver nedleggelse, sier Drageset. – For oss er det viktig å anerkjenne den jobben og ikke bare feire det som går bra. 

Schütt mener gründere må legge bort skammen ved å feile. 

– Vi ser at mange gründere, aksjonærer og andre har vært igjennom en modningsreise. Mange har tatt til seg den amerikanske holdningen om at det er fair å feile, det er en del av gamet, og faktisk noe som investorer setter pris på at en gründer har vært igjennom tidligere, sier han. – Det er ikke flaut og vi må snakke om det.

Samtidig er han fullt klar over at smerten er ekte. 

– Det er utrolig smertefullt å være gründer. Det kan være at ingen ser deg, og at man må gå helt uten anerkjennelse. Dette er vår lille måte å hedre de som turte å satse. 

For tiden jobber Askeladden-teamet med sitt 28 konsept, en AI-fabrikk, sammen med Celsia-gründer Petter Reistad. På smerteveggen henger det 7 nedlagte, snart 8 med Okkult.

– Er du redd for at dere vil gå tom for plass på veggen? 

– Vi tar risiko og utfordrer det etablerte. Da må vi innovere, og det er vanskelig. Konsekvensen er at noen selskaper ikke overlever, og jeg hadde vært mer bekymret hvis veggen hadde vært tom. Det å feile er en del av modellen vår.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.