rekruttering

Ørepropp-startup snapper seriegründer fra Kygo

Yrjan Tangenes skal bygge opp distribusjonsleddet i Minuendo.

Yrjan Tangenes begynner i Minuendo.
Publisert

I 2021 solgte Minuendo 7000 ørepropper til musikkelskere og konsertgjengere. Gründer Stian Aldrin hadde et mål om mer enn doble salget av den kritikerroste øreproppen i 2022 til 15.000, og klarte det - nesten.

Totalt solgte Minuendo 13.000 propper. En tung høst med inflasjonsfrykt og en hardt presset konsument gjorde at salget bremset litt på oppløpet.

Men målt i kroner ble det likevel snakk om mer enn en dobling, ettersom 80 prosent av salget skjedde med en råsterk dollar.

– Produktet vårt står seg i markedet uten hard markedsføring. Vi har truffet en global nisje, sier Aldrin.

Samtidig sitter ikke selskapet igjen med store andeler. Til nå har salget gått gjennom tredjeparter, amazon og spesialiserte retailere.

– Vår andel har vært liten, men så har vi heller ikke investert i kostbar distribusjon. Men nå endrer vi det, sier Aldrin.

Adnuntius-ad. Hidden in the editor.Format: "Midtbanner_Desktop_Article", size: 1100x400.

Med et blikk på hva luftkvalitetsmåleren Airthings og notatbrettet Remarkable har gjort ved å selge konsumvarene sine via andre - men også på egen nettbutikk, er planen å bygge opp en lignende modell.

Og til det har Aldrin hentet inn musikeren Yrjan Tangenes som spiller fiolin, gitar, piano, trommer og kan synge. Faktisk sang og spilte han i det bergenske Spellemanns-vinnende bandet Real Ones i en årrekke. Og siden 2014 har han sittet på New York Universitys MuseEDLab Advistory Board.

Men de siste årene har han jobbet med andre sider av musikken. Blant annet som leder for startupene Oiid og Playday Technology, og sist som direktør i X by Kygo.

Artisten Kyrre Gørvell-Dahls storsatsing på hodetelefoner som de tre siste årene (til og med 2021) har tapt rundt 57 millioner kroner før skatt. Men Kygo klarer seg. Totalt fikk hele Kygo-konsernet et overskudd på 22 millioner i 2021.

Aldrin kom i kontakt med Tangenes da de to undersøkte et mulig samarbeid mellom Minuendo og X by Kygo.

– Det ble til at han begynte hos oss, sier Aldrin som naturligvis er svært fornøyd med nyansettelsen sin.

Adnuntius-ad. Hidden in the editor.Format: "NATIVE-article-desktop", size: 331x300.

– Det er en veldig fin skalp. Han har den unike kombinasjonen at han forstår musikk og har vært med å bygge en global merkevare. Det nivået innen ehandel som han behersker til fingerspissene, ville det tatt oss lang tid å bygge opp selv.

Det er flere ting som skal på plass. Først skal det bygges en egen nettbutikk og snekres en markedsstrategi med hele apparatet med kampanjer, annonser og eventer.

Målet for 2023 er å doble salget av øreproppene enda en gang.

Nå kommer intelligent hørselsvern

Parallelt med ørepropp-satsingen begynte Minuendo før jul å selge på løsningen med intelligente høreselsvern rettet mot industriaktører. Systemet følger med på støynivået rundt medarbeidere og varsler HMS-ledelsen når eksponeringen overgår visse terskelverdier.

Det kan ikke vises til konkrete avtaler ennå, men Aldrin minner om at det tar lengre tid å hale i land B2B-avtaler enn det man operer med i konsumentmarkedet.

– Jeg ser ikke bort fra at vi kommer til å ha mer å dele om dette på våren, sier han.

Aldrin har planer om å gjennomføre en kapitalinnhenting, men venter på bedre føre.

– Det er ikke riktig tidspunkt nå, men vi henter kanskje noe senere. Siden vi har tonet ned de aller mest optimistiske vekstplanene i en periode, venter vi til verden ser litt bedre ut igjen, kanskje mot slutten av 2023.

– Nå er det jo helt kaos der ute.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!