Helse
Orkla satser på svensk helse-startup for barn og foreldre
Schibsted kastet nylig kortene i en av selskapets største eiere.
Orkla Ventures har investert i den svenske helse-startupen Knodd som retter seg spesielt mot barn og foreldre.
Orkla Ventures var lead i runden på 30 millioner svenske kroner. De investerer sammen med First Venture, Linbo Invest og nåværende aksjeeiere som Curus Ventures.
Selskapet som ble priset til rundt 140 millioner svenske kroner, er fire år gammelt og omsetningen ligger an til å bli 30 millioner kroner i 2022, ifølge Breakit.
Schibsted Ventures som tidligere var eier i Add Health Media kunne vært med på investeringen dersom de hadde holdt på eierskapet. Add Health Media skiftet nylig navn til Curus Ventures som fortsatt er en av de største eierne i Knodd.
– Hvorfor investerer Orkla i Knodd? Hvordan passer selskapet inn med andre aktiviteter i konsernet?
– Orkla Ventures gjør investeringer som er finansielt fundamentert, der vi ser at vi kan tilføre mer enn bare kapital for å bidra til at selskapet vi investerer i, lykkes på sin reise. Gjennom å investere i selskaper som resten av Orkla-konsernet seg på som strategisk relevant og ønsker å binde seg tettere opp mot, vil vi tilby selskapet kompetanse og samarbeidsmuligheter som også utvikler Orkla. Trygghet, helse og familie ligger Orkla varmt om hjertet, og en sterkere kopling til en aktør som Knodd gir muligheter til å forstå mer av målgruppen, samt å utforske nye forretningsmodeller og salgs- og markedsføringskanaler, sier Charlotta Gylche i Orkla Ventures.
Hva er selskapets potensial slik dere ser det?
– Knodd har på relativt kort tid vokst til å bli en av de største digitale helsetilbyderne for barn i Sverige. De har funnet en mer en organisk modell for å skalere og er nå klare til å ta neste steg. Vi ser potensial i fortsatt fin vekst for kjerneproduktet og for å bredde ut produkttilbudet i nåværende marked for å dekke andre typer helsebehov, for eksempel barnepsykologi og graviditet. Vi ser at mer nisjepregede aktører vinner frem fra de store spillerne, både i Sverige, Norden og på et europeisk nviå. Med Knodds varemerke, imponerende team og soilde teknologiske plattform har de alle sjanser til å vinne, selv utenfor Sveriges grenser.
Hvordan tror dere man vil konsumere denne typen helsetjenester om 5-10 år?
– Digital helse kommer til å fortsette å utvikle seg. Både helse og omsorg vil vokse med den interessante utviklingen som skjer innen selvbetjeningstjenester, digitale verktøy og wearables. Betydningen av Knodd og liknende aktører kommer til å øke, både fra samfunnets side og den rollen de vil fylle i familiene. Når trykket på helsevesenet øker, har digitale helsetilbydere en viktig rolle å fylle, de som har helsebehov og kan behandles på avstand, kommer til å få en trygg digital opplevelse og det fysiske helsevesenet kan prioriteres til de med enda større behov. Innen psykologi tror vi til og med at fremtidens helsebehov kan reduseres eller i noen tilfeller unngås gjennom at tilgjengeligheten øker og at terskelen for å ta kontakt senkes. Familier får verktøy som gjør at de kan jobbe preventivt med utfordringer i en tidligere fase og før det utvikles seg mer alvorlige problemer. Det blir interessant å følge utviklingen fremover, og også kunne ta en mer proaktiv rolle gjennom investeringen.
Til Breakit sier sjef og gründer Jakob Hedlund at ambisjonen innen tre år er at Knodd skal bli den ledende Europeiske digitale helsetjenesten for barn og foreldre.