Høyre, Venstre, Fremskrittspartiet og uavhengige Lars Petter Solås sikret flertall for økningen. Arbeiderpartiet frykter, ifølge NRK, at de fleste sparkesyklene vil havne i sentrum og resultere i kaos.
Annonse
– Dette er stort, skriver Christina Moe Gjerde, VP for Voi i Europa, på Linkedin.
Dagens nivå er rundt 8000 elsparkesykler. Nå åpnes det for 16.000.
Hun viser til at Oslo er et av markedene med aller mest effektiv bruk av sparkesykler og andre former for mikromobilitet i hele verden.
Annonse
– Siden vi lanserte for fem år siden, har 650.000 brukere lastet ned appen vår, og 200.000 av disse er faste brukere. Til sammenligning betyr det at 30 prosent av Oslos innbyggere er faste Voi-brukere. Dette viser at folk ønsker å endre atferd til mer bærekraftige alternativer hvis attraktive alternativer tilbys.
Tall fra Voi viser at innbyggerne i Oslo har gjennomført 30 millioner utslippsfrie turer, hvor nesten 50 prosent har vært i forbindelse med kollektivtransport. Men tilgjengelighet og dekning har vært begrenset på grunn av kapasitetsbegrensninger og reguleringsrestriksjoner.
Voi har offentliggjort et kart over driftsområdet Oslo og den uutnyttede etterspørselen i rushtiden mellom 07:00 og 09:00.
– Jo mørkere punktene er, desto flere brukere åpner appen for å sjekke om det finnes en Voi i nærheten. Oransje punkter viser brukere som åpner appen ikke bare én, men to ganger uten å finne en Voi i nærheten. Dette skjer hovedsakelig i utkanten av byen, hvor bilhold er høyere og kollektivtilbudet er dårligere. Fra våren av vil områder som Groruddalen, Søndre Nordstrand, Østensjø og Ullern få bedre tilgang til en Voi i nærheten, slik at de kan ta en utslippsfri reise til og fra jobb, sier Moe Gjerde.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.