Otovo-gründer Andreas Thorsheim tror selskapet kan ta en ledende posisjon i det europeiske solcellemarkedet. Foto: Magnus Peter Harnes
Otovo doblet omsetningen, men utsetter planen om å gå i pluss
«Betydelig usikkerhet» grunnet coronakrisen gjør det vanskelig å spå utviklingen til Otovo i år, ifølge gründeren. Men noen lyspunkter finnes.
Omsetningen til Andreas Thorsheims solcelle-selskap Otovo ble mer enn doblet i fjor, fra 95,3 til 192,6 millioner kroner.
Særlig i Sverige var økningen stor, hele 167 prosent, men salgstallene i de øvrige markedene var også gode, med 95 prosent økning i Frankrike og 40 prosent i Norge. Samtidig økte bruttofortjenesten fra 4,7 millioner til 27,8 millioner kroner, og stadig flere solcelleinstallatører flokker seg til løsningen.
Den gode utviklingen gjorde at selskapet i høst anslo å gå i pluss i de skandinaviske hjemmemarkedene i løpet av året. Under normale omstendigheter regner selskapet med å være «cash flow positive» 3 - 4 år etter at de entrer et marked.
Under en investorpresentasjon onsdag kom det imidlertid frem at investorene må vente lenger på lønnsomhet i Skandinavia.
Årsaken er «betydelig usikkerhet» knyttet til coronakrisen, forklarte Thorsheim.
Én ting er forsinkelser i produksjonen av panelene i Kina, en annen er uvissheten om hvor lenge de strenge tiltakene fra myndighetene vil vare, og hvordan dette vil påvirke bevegelsesfriheten til installatørene på plattformen. Dessuten regner selskapet med at krisen kan påvirke investeringsviljen til folk de kommende månedene.
Derfor gir selskapet nå ingen konkret guiding for omsetningsvekst i året som kommer.
Men det kan likevel komme noe godt ut av situasjonen for selskapet, ifølge solcelle-gründeren. De har nemlig planer om å begynne med privatleasing av solcellepaneler via sin plattform - noe de tror vil senke terskelen for å ta overgangen til solceller, i en ellers usikker hverdag.
– På den andre siden av denne krisen tror jeg verden vil ha en litt sterkere grønnfarge, sa Thorsheim under presentasjonen.