Saas

Otovo-gründer investerer i startup som gjør taxi-bransjen ærligere

Simen Fure Jørgensen blant investorene som har troen på seriegründer Ole Morten Amdunsens neste selskap.

Fast Travels bestillingsautomater på Gardermoen.

Årlig velger tusenvis av flypassasjerer som ankommer Gardermoen å ta taxi inn til Oslo. For enkelte har bilturen blitt en sjokkartet opplevelse når taxameteret skrus av på 2500 kroner, og noen ganger enda mer. 

En startup fra Grenlandsområdet har nå satt en effektiv stopper for priser som nok har blitt opplevd som en veldig dårlig deal, ved å sette opp digitale automater på lufthavnen hvor passasjerne kan booke turer til forhåndsavtalte priser som taxiselskapene sender inn til plattformen som i et anbud. 

Selskapet, Fast Travel AS, stiftet 2023 etter inkubasjon i Rubynor AS, håndterte 220.000 taxiturer fra Oslo lufthavn i 2023 og har avtale med 3000 taxieiere og over hundre taxisentraler. 

Nå henter startupen 9,5 millioner kroner fra Skagerak Capital gjennom investeringsfondet Friar Venture og en ny investorgruppering, herunder seriegründer Simen Fure Jørgensen, Cofounder og produktsjef Otovo. 

Verdsettelsen av selskapet kom på 60 millioner kroner etter penger. 

Henrik Holter, COO Fast Travel og Ole Morten Amundsen, CEO.

Vil inn på alle flyplasser

Ambisjonene er globale, selskapet sikter mot lufthavner og trafikknutepunkter på alle kontinenter for sitt Taxi Management System (TMS).

Selskapet ledes av serie-gründer Ole Morten Amundsen. Ole er gründeren bak selskapet og har vært gründer siden 2009 med opp- og nedturer. 

Han hadde exit med Paladin Software LLC som ble solgt til Brandwatch i 2022. Kapitalen muliggjorde bootstrapping med høyere fart og utsettelse av ekstern kapitalinnhenting. 

Med seg på laget er medgründerne Martin Ulleberg, CIO, Chief Innovation Officer, med exit Maindeck AS 2023 og Henrik Holter, COO, tidligere COO Rubynor AS og COO Geddit.

Regleendringer banet vei

Til Shifter forteller Amundsen at bakgrunnen for at selskapet i det hele tatt kan operere, er to ferske regler: Fritt taxivalg og prisopplysningsplikten. Til sammen har disse gjort det mulig for Fast Travel i samarbeid med Gardermoen å flytte taxikøen bort fra rampen ved ankomsthallen slik at det ikke lenger er mulig å gå rett ut og ta den første taxien som kommer. I stedet må man altså bestille gjennom automatene.  

– Gardermoen er den første og så langt eneste lufthavnen i verden som har innført dette, sier Amundsen og forklarer at dersom taxiene hadde fått fortsette å stå i kø ved utgangen, ville trolig useriøse aktører fortsette med å ta uforholdsmessig høye priser fra tid til annen. 

Taxiene har alltid holdt til å på en nærliggende parkeringsplass hvor de har stått i kø til de kan kjøre opp til ankomsthallen. 

Ypper seg mot høylydt bransje

– Vi var nervøse da vi innførte dette overfor en gruppe som ikke er redd for å være høylydte, men jammen var vi tøffe også. Det er vi stolte av. 

Etter at systemet ble satt i drift i april 2022 har taxiprisene først gått litt ned, og deretter har de stabilisert seg. Den største forskjellen fra tidligere er at uvitende reisende ikke lenger kan bli overrasket når regningen presenteres, og spriket mellom høy (2500+ kroner) og lav (700 kroner) pris er blitt lavere.

Gründeren har en ambisjon om at Fast Travel-systemet hører hjemme på alle verdens lufthavner og flere av de store knutepunktene som i dag også bruker taxikøer, som for eksempel jernbanestasjoner. 

Arbeidsleir i Krakow i mai. Til høyre: med-gründer og visjonær Benjamin Yusuf, senioriutvikler og bransjeekspert. Skjult bakerst til høyre er Martin Ulleberg, CIO Chief Innovation Officer.

– Hva med apper, som Uber og Bolt, deltar de i ordningen?  

– Vi er markedsplass og ikke en taxi-app, men vi blir jo en slags konkurrent til dem. Slik vi ser det, får lufthavnene kontrollen gjennom oss. Alle står fritt til å operere på Gardermoen, men det er jo lokale regler mange steder som kan være forvirrende. Mange utlendinger blir overrasket når Uber-appen ikke fungerer som i hjemlandet her i Norge for eksempel, sier han. 

Ifølge Amundsen har systemet også i seg en annen nyvinning. Taxisjåfører har tidligere hatt et problem ved at de tar en langtur til Gardermoen, kanskje fra Skien for eksempel, og deretter må vente lenge der ute før det får en passende tur for hjemturen. 

– Ved at folk legger inn hvor de skal, kan sjåførene lettere koordinere dette. 

Fast Travel tar en avgift av lufthavnen og har på plass en avtale om inntektsdeling. 

– Vi tilbyr også noen tilleggstjenester som kan bidra til at det flyter godt på markedsplassen. 

Amundsen viser til at det fortsatt er fullt mulig å velge seg en dyr tur, men at man da gjør det med innsikt i prisen på forhånd. 

– Nå ser vi fremveksten av et luksussegment. For eksempel er det mulig å kjøre Porsche-taxi for 2500 kroner inn til Oslo, hvis man vil det. Og faktisk er det noen, typisk de som har flydd på første klasse, som velger dette også.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Støttes av regional investor

Med på eiersiden er Friar Venture, et investeringsfond for å akselerere vekst i teknologiselskaper i Telemark og Vestfold. Fondet ble etablert for å møte behovet for risikokapital i regionen, som historisk sett har vært en utfordring for mange vekstselskaper. 

Investeringspartner i Friar Venture, Espen Kjeldsen, tror selskapets teknologiplattform vil bidra til å endre måten reisende forflytter seg på i fremtiden:

– Vi tror Fast Travel har funnet den riktige måten å løse problemet på, og laget en plattform som kundene etterspør. Løsningen løser sentrale utfordringer for alle som har et transportbehov tilknyttet de store knutepunktene på en transparent og effektiv måte, noe som dagens løsninger ikke gjør. Med både app, web, AI og fysisk infrastruktur er selskapet interessant og spennende.