retail

Over og ut for gründerne som skulle gi fysiske butikker like god data som netthandelen

Recognition-gründerne priset ideen sin til 50 millioner kroner, men fant ut at de egentlig ikke løste et veldig stort problem. Nå setter de strek etter to år.

F.v. Recognition-sjef Michael Svensen, Henning Åsgård, Jonas Faizi, Michael Svensen, Anders Kvernberg, Brede Bjørhovd, Erik Lange.
Publisert

Et halvt dusin gründere med ulik teknisk bakgrunn gikk i 2021 i gang med å bygge det som skulle bli et slags Google Analytics for fysisk handel. En god dose ekspertise innen såkalt datasynsteknologi skulle bidra til å utligne forspranget netthandelen har fått hva gjelder kundedata.

Med en prislapp på 50 millioner kroner hentet gründersekstetten inn 3,3 millioner kroner i den berømte første «friends and familiy»-runden, for å få fart på startupen Recognition.

Nå har teamet gitt opp, og om lag halvparten av investorpengene er betalt tilbake.

– Jeg tror bestemt på kraften i å pivotere for startups, men det begynte å føles som om vi unngikk en fundamental sannhet; kanskje vi ikke løste et reelt problem, eller i det minste ikke på en skalerbar måte, skriver medgründer og daglig leder Michael Svenson på sin Linkedin-profil.

Gründerteamet bak Recognition

  • Michael Svensen, CEO. Tidligere medgründer av konsulentsselskapet Alv, og har hatt ledende roller i digitaliseringsprogrammet til Kværner.
  • Brede Bjørhovd, CPO, data scientist, jobbet med å predikere HIV og Ebola fra hurtigtester, tidligere kontorsjef i dataseksjonen til NAV, samt leder for BA-avdelingen til Sopra Steria i Bergen.
  • Henning Åsgård, CTO, jobbet med IOT for Sopra Steria og en av Norges største dagligvarekjeder.
  • Jonas Faizi, VP Marketing, bakgrunn fra Komplett og Coca Cola.
  • Anders Kvernberg, fullstackutvikler, bakgrunn fra Kværner.
  • Erik Lange, fullstackutvikler, bakgrunn fra Aize, har utviklet flere mobilapper og nettsider.

Bootstrapping til ingen nytte

Fjorårsregnskapet viser salgsinntekter på 181.000 kroner og et underskudd på 761.672 kroner. I notene heter det at regnskapet ble avlagt under forutsetning om fortsatt drift, og at det i 2023 skulle drives nøkternt for å skape en bærekraftig økonomi i selskapet.

Ifølge Svenson ble alle mulige såkalte «bootstrapping»-taktikker iverksatt, fra lønnskutt til struping av kostnader og konsulentarbeid på si for å spe på. I vår fikk selskapet også 700.000 kroner i etablerertilskudd fra Innovasjon Norge.

I sommer gikk gründerne derimot i tenkeboksen, og kom ut på den andre siden med konklusjonen om at prosjektet burde avvikles.

– I startup-kretser heter det gjerne at man aldri skal gi opp. Den forestillingen tror jeg har en grad av «survivorship bias» i seg, skriver Svenson, med henvisning til den logiske bristen man på norsk kan kalle overlevelsesskjevhet - som innebærer å konsentrere seg om de som bestod en utvelgelsesprosess og ignorere de som ikke gjorde det.

– I vårt tilfelle føler jeg oppriktig at vi traff den riktige avgjørelsen.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.