mat

Palett omsatte for 12 mill. og hentet seks til: «Ruster oss for vekst»

Gjennom influensere og tradisjonell dagligvarehandel tredoblet matkonseptet Palett omsetningen i fjor. 

Palett har hatt en tydelig influenser-strategi. Her ved matkjendis Emilie Voe Nereng og markedsdirektør Vigdis Bonvik.
Publisert Sist oppdatert

«Rask mat som både er bra for deg, og for kloden.» Slik beskriver mattjenesten Palett konseptet sitt. 

Selskapet ble startet av gründere Frøya Hetzel og Kristine Bakk tidlig i koronapandemien, under navnet To Ghost. Året etter inngikk duoen et samarbeid med blogger, matinfluenser og ernæringsfysiolog Emilie Voe Nereng og endret navnet til Smiz. 

Den gang ble konseptet omtalt som en «spøkelsesrestaurant», med kun takeaway-retter levert på døra. 

I dag opererer selskapet altså under et tredje navn, og har justert strategien. Palett har fått innpass i utvalgte Meny-butikker og Smoothie Xchange-utsalgssteder, samt Rema 1000-konseptet «Innom» på Grünerløkka i Oslo.

Ifølge regnskapstallene for 2022 er gründerne nå inne på noe. Salgsinntektene til Palett tredoblet seg i fjor, fra fire millioner kroner i 2021 til 12 millioner kroner i 2022. Årsresultatet endte imidlertid med et underskudd på 6,4 millioner kroner.

– Vi har nå vært gjennom en «proof of concept»-fase, og nå som vi ruster oss for vekst, er planen å dekke hele byen. Stor interesse er det også i Bergen, sier markedsdirektør Vigdis Bonvik.

«Det går bra om dagen»

Nylig hentet selskapet 6,2 millioner kroner i frisk kapital, og fikk samtidig inn tidligere administrerende direktør i Kolonihagen, Christina Finne, som ny styreleder. 

For å toppe det hele, mottok selskapet én million kroner fra Norgesgruppens Bærekraftsfond for «prosjekter som gjør den norske verdikjeden for mat og drikke mer bærekraftig».

– Å bli anerkjent som en viktig aktør i omstillingen til et mer klimavennlig samfunn på matfronten, er vi veldig stolte av, sier Bonvik, som tidligere har jobbet med merkevarene Naturli, BareBra og Toro som forretningsutvikler for bærekraftige matsystemer hos Orkla.

Hun forteller at det går veldig bra hos Meny, at selskapets produkter nylig ble tatt inn i varmen hos 7 Eleven Storgata i Oslo, og at de har inngått et samarbeid med kantinegiganten Sodexo

Sistnevnte er hovedinvestor i den ferske finansieringsrunden. Detaljene om samarbeidet holder Bonvik derimot tyst om foreløpig.

Influenser-strategi

Palett har hatt en tydelig strategi om å markedsføre seg ved hjelp av såkalte matinfluensere. 

Produkter til selskapet har for eksempel frekventert Instagram-siden til den nevnte matinfluenseren Emilie Voe Nereng. Med sine da 129.000 følgere nådde hun ut til mange av Paletts potensielle kunder, og merket ble kjent på null komma niks. Nereng har dessuten «designet» flere av rettene du kan bestille fra Palett. Selskapet har også benyttet seg av Hanne Lene Dahlgrens tjenester, tidligere kjent som Hanne Lenes vegetar på sosiale medier.

«Sunn og næringsrik mat MÅ bli mer tilgjengelig. Da må det være enkelt å bestille hjem, og smake minst like godt som de mindre smarte alternativene!» Dette skrev Nereng i 2021 på sin Instagram i et betalt samarbeid med Palett (da Smiz) i forbindelse med lanseringen av konseptet. 

Sunt, bærekraftig - og dyrt

Smak, næring og enkel levering er viktig for tilgjengeligheten, men hva med prisen?

Gjennom Foodora koster de fleste av Palett sine retter mellom 170 og 200 kroner. Gjennom deres egen nettside koster hver rett 149 kroner, pluss 49 kroner i frakt. Salatkjeden Lett, med tilgrensende produkter og kundegruppe, markedsfører til sammenligning alle sine «bowls» til under 160 kr.

– Dere sier dere er opptatt av tilgjengelighet, samt sunn og bærekraftig mat til folket, men prisene deres er ikke hverdagsvennlige. 190 kr for en salat - selv om den er balansert, nærings- og fargerik - er ikke det litt mye?

– På Meny koster bowlsene våre 129 kroner, og det synes jeg ikke er så altfor dyrt for en ordentlig sammensatt og sunn middag. Det er klart at vi ønsker å ha en god pris, men vi vil ikke at det skal gå på bekostning av produktet. Vi bruker skikkelige råvarer av høy kvalitet og det er ikke gratis, svarer Bonvik.

Vestkant-mat 

Av de utvalgte Meny-butikkene der produktene selges, ligger kun tre av fjorten øst for Akerselva. De fire aktuelle Smoothiebarene ligger også i vest. «Innom» befinner seg midt på Gründerløkka - ikke akkurat byens rimeligste strøk det heller. 

– Kundene er ofte mindre prissensitive på Oslo Vest. Er det derfor dere har etablert dere nesten utelukkende der?

– Ferskvaresjefene i Meny etterspør våre produkter, ofte etter uttalte ønsker fra kundene, sier Bonvik. 

For eksempel har det vært mange henvendelser og stor etterspørsel fra Meny-kunder på Jessheim, hevder hun, og selskapet skal som følge av det åpne der snart.

«Spøkelsesrestaurant» og pandemi

Ideen bak Palett var i utgangspunktet å gjøre det enklere for folk å spise sunnere og mer bærekraftig, men å gjøre dette med hjemlevering og dermed spare kostnadene tilknyttet en fysisk restaurant.

Konseptet ble introdusert under pandemien og kan sies å ha vært riktig konsept til riktig tid.

– Hvor mye hjalp det for lanseringen deres at folk satt hjemme? Var etterspørselen etter ‘sunnere og grønnere’ mat stor under pandemien?

– Plutselig ble «takeaway» veldig populært, men det manglet gode, sunne alternativer. Vi traff en nerve – timingen kunne ikke vært bedre, mener Bonvik.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.