Boligalarm og hvor dyrt det er, har nok blitt diskutert i mang et hjem de seneste årene. I januar avsluttet Konkurransetilsynet en sak mot de to kjempene i dette markedet, Sector Alarm og Verisure, hvor sistnevnte måtte betale en bot på svimlende 766 millioner kroner for å ha samarbeidet om pris.
Det var også under et familieselskap at dette ble diskutert og fanget interessen til de to videregående-elevene Oliver Badawy og Henrik Glittenberg. Siden har de utviklet et nytt konsept som nå er blitt til oppstartsselskapet Atlo. Det leverer både en programvareplattform og en basestasjon som kan kobles på ulike overvåkningskameraer og røykvarslere, for eksempel.
– Vi ønsker å gjøre hjemme-sikkerhet tilgjengelig for alle. Det skal bli mye rimeligere, og folk skal ha mer kontroll over eget system, lyder visjonen til daglig leder Glittenberg.
Etter en utviklingsperiode med bruk av oppsparte midler og etablerertilskudd fra Innovasjon Norge, samt premiepenger etter å ha vunnet Gründer Academy, er selskapet nå godt i gang med produksjonen og har kunder om bord, selv om de ikke vil avsløre hvor mange.
Nå har 19-åringene fått med seg et knippe kjente gründere og engleinvestorer, som skyter inn knappe to millioner kroner for en eierandel rett under 10 prosent, som priser selskapet til 20 millioner kroner.
En nerve i befolkningen
Investorene er tidligere gründere av Adams Matkasse og Cutters, Lasse Smedsvig og Harald Aalvik, som nå er partnere i startupfabrikken Askeladden & Co. Manager Partner Martin Schütt i Askeladden er også med. Det samme er Andreas Øvrebø, som leder bilvask-prosjektet Swash, også det under Askeladden-paraplyen.
– Her har de truffet en nerve hos den norske befolkningen. At noen kommer og kan utfordre et stillestående alarm-marked er imponerende, sier Aalvik i en pressemelding.
– Hvorfor gjør dere ikke dette i Askeladden-regi, men investerer i stedet?
– Alarm er ikke et case som vi vurderer i Askeladden. For min del handler det om å støtte økosystemet. Vi fikk støtte da vi startet, og vil gjerne gi noe tilbake. Atlo har et bra team og har fått til en god forretningsmodell som vi har troa på, sier Aalvik til Shifter.
Også i styret har de to unge gründerne fått med seg tung kompetanse. Der sitter Meltwater-medgründer Jens-Petter Glittenberg, Anne Hasselgreen, som startet Bergen-kontoret til Bouvet, samt tidligere leder i Connect Vest, Janicke Allers.
Færre mennesker
I tillegg til de to store i det norske alarm-markedet, har seriegründeren Nadir Nalbant slått seg opp med å selge alarmsystemer til en langt lavere pris enn duopolistene gjennom selskapet Homely.
PODCAST: Seriegründer Nadir Nalbant om hvorfor han lykkes hver gang
– Vi må gjøre noe annerledes. Vi baserer oss mye på teknologi, og målet er å kutte ut de menneskelige prosessene. Brukeren kan sette det opp selv, og vi kan bytte ut vekteren med teknologi. Men kutter det som er utdatert. Slik gjør vi det billigere, forklarer Glittenberg.
– Hvordan kan dere bytte ut vekteren med teknologi?
– Vi henter info med sensorer, som sendes direkte til en alltid bemannet alarmsentral. Vekteren har så lite myndighet, så vi ser det som et ineffektivt ledd.
Badawy legger til at de ikke tar sikte på å stjele kunder, men vil kapre de som ikke har alarm i det hele tatt.
– Vi er sikker på at det er plass til en aktør til, sier han.
Har chip-lager
Selskapet lanserte sine tjenester og produkter i januar. Planen var egentlig å gå ut i markedet i fjor, men den globale mangelen på teknologiske komponenter rammer store som små.
– Det går mye tid på å sikre chipper. Vi slet mye i slutten av 2021. Det var ikke mulig å få tak i det vi trengte. Vi lærte av våre feil der, og nå har vi et stort lager, sier Glittenberg.
Dessuten var planen at første produksjonsrunde skulle holde i et halvt år. Det var langt fra nok for å mette etterspørselen, ifølge gründerne, som nå oppgir å være på tredje runde - men vil ikke ut med hvor mange enheter en runde består av.
Jakter poteter
Pengene som nå er på konto går til videreutvikling og utvidelse av teamet. I skrivende stund oppgir gründerne at de totalt er 10 ansatte, men at de kan øke til 15 i morgen.
– Vi vokser hver dag. Det er primært folk innen salg, men også utvikling og markedsføring. Gjerne folk som kan mer enn én ting.
– Hvor lenge skal pengene vare?
– En stund, men vi skal garantert hente penger flere ganger.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.