FINTECH
Passerer 100.000 bank-flørtere. Nå kjøper Amedia seg inn i Renteradar
Selskapet som sammenligner boliglånsrenter sikter på lønnsomhet i år.
Det er gode tider for Hayon, selskapet bak Renteradar. Tjenesten lar brukere sammenligne boliglånsrenter og bytte bank med færrest mulig klikk, og brukermassen har økt i takt med at Norges Bank har satt opp styringsrenten.
– Vi opplever en veldig sterk utvikling, egentlig helt siden rentene begynte å bli satt opp høsten 2021. Men i høst akselererte det, med de hyppige renteøkningene, sier medgründer og markedssjef Sindre Noss i Hayon.
Om noen dager passerer de 100.000 brukere som har registrert seg og logget inn, forteller han. Etter årsskiftet har også andelen som aktivt forhandler på betingelsene eller bytter bank økt med 50 prosent.
Nå har selskapet også hentet inn mer vekstkapital, og sikter på lønnsomhet i år.
Amedia inn på eiersiden
I en nylig kapitalutvidelse kom mediekonsernet Amedia inn på eiersiden, med en aksjepost på 8,3 prosent. mediekonsernet
I tillegg fylte flere eksisterende investorer på med mer kapital. Selskapet en rekke kjente gründere på aksjonærlisten, deriblant fra Spacemaker, Askeladden og Nurx.
Totalt hentet selskapet åtte millioner kroner.
Etter emisjonen prises selskapet til 72,2 millioner kroner.
Med eierposten til Amedia, følger et strategisk samarbeid, som også inkluderer Nettavisen. Sammen skal trioen bidra til økt innsikt i boliglånsrenten.
– Pengene gir oss mulighet til å gi et enda større push på brukerveksten, spesielt gjennom partnerskapet med Amedia, som gir oss bedre «reach» i hele Norge.
Sikter på lønnsomhet
Med friske penger inne, sikter selskapet nå på lønnsomhet.
Hayon har flere måter å tjene penger på. I Renteradar gir de for eksempel bedre synlighet til partnerbanker - men, presiserer Noss, aldri bedre rangering i rentesammenligningene som presenteres.
I tillegg har de en forhandlingsfunksjon, som er brukerbetalt. Selskapet tilbyr også et analyseprodukt til bankene, blant annet.
– Det var først i fjor at vi begynte å få inntekter av betydning, og veksten har vært veldig sterk de siste kvartalene, med 40 prosent økning kvartal til kvartal de siste fem kvartalene. Klarer vi å opprettholde det, så oppnår vi lønnsomhet mot slutten av året, sier Noss.
Bråk med DNB
For halvannet år siden preget Renteradar overskriftene, fordi DNB nektet tjenesten å hente ut informasjon om deres kunder.
Begrunnelsen til storbanken var sikkerhet. Noss mente derimot at banken hadde andre motiver.
Den saken står på stedet hvil, forteller Noss nå.
– Det er kun DNB av bankene som har lagt inn en sperre. Dette er dessverre synd for deres kunder, som da må legge inn informasjonen selv. Men DNB-kundene virker likevel veldig motiverte til å sjekke betingelsene sine. Vi lever greit med denne situasjonen, siden løsningen vår der brukerne legger inn informasjonen selv, er god.