Pexip økte inntektene med 67 prosent
Børsraketten har levd godt på virtuelle møter i corona-tiden.
Videokonferanseselskapet Pexip rapporterer om en omsetning på 150,1 millioner kroner i første kvartal, en økning på 67 prosent fra samme kvartal i fjor.
– Pexip har opplevd en betydelig økning i etterspørselen som et resultat av Covid-19. Vi har sett en økning på syv ganger så mye i bruk på tvers av eksisterende og nye kunder, skriver CEO Odd Sverre Østlie i meldingen.
Brutto driftsresultat havnet på 35 millioner kroner i første kvartal, opp fra 19,8 millioner kroner første kvartal 2019.
Tidligere i mai gikk selskapet på børs, og ble det første selskapet til å ha en virtuell børsåpning.
Noteringen er blant de største programvare-noteringen i Skandinavia noensinne, og selskapet hentet i forkant over én milliard kroner med en emisjonskurs på 63 kroner.
I ettertid har selskapet bikket 100 kroner per aksje.
Corona-krisen er gitt både Pexip og andre videokonferanse-selskaper en kraftig vekst på kort tid. Selskapet tror veksten vil roe seg fremover.
– Selskapet ser tegn til at situasjonen er i ferd med å gå tilbake til normalen og at selskap har fått dekket sine nødbehov når det gjelder videkonferanse. Vi tror imidlertid Covid-19 vil ha en langsiktig effekt på etterspørselen etter videokommunikasjon etter hvert som flere blir vant til å møtes virtuelt, skriver Østlie.