Pickatale rekrutterer fra topplag i Premier League før internasjonal lansering
Anne-Lise Johnsen Robb har jobbet i toppklubbene Arsenal og Chelsea. Nå melder hun overgang til norsk startup.
Pickatale har hentet inn tidligere markedssjef fra Chelsea Football Club, Anne-Lise Johnsen Robb, for å lede den globale lanseringen av selskapets nye skole-app.
Det norske selskapet utvikler en lære-, lese- og lytteapp for barn, og hentet i vår 120 millioner kroner fra blant andre Investinor, MP Pensjon, Investeringsfondet for Nord-Vest Russland og Øst-Europa og private equity-toppene Reynir Indahl og Christian Sinding.
Robb får rollen som prosjektleder for Pickatales internasjonale satsing på skolesektoren, og skal være med å videreutvikle strategien for en global lansering av Pickatale School, samt etablere strategiske samarbeidspartnere.
– Pickatale er et svært spennende selskap og den nye Pickatale School-appen har virkelig potensial til å nå ut til barn og unge verden over. Her får jeg brukt min internasjonale erfaring til å gjøre skolehverdagen enklere, litt morsommere og mer lærerikt for mange, sier Robb i en pressemelding.
Utmerkelse for arbeid med barn
Robb jobbet i Chelsea fra 2018, hvor hun utarbeidet og lanserte klubbens nye globale merkevare for barn. Før dette jobbet hun seks år i toppklubben Arsenal, hvor hun blant annet var prosjektleder for klubbens første app for barn. I 2016 ble Robb kåret til «årets unge markedsfører» av britiske Marketing Society for arbeidet hun gjorde som markedsansvarlig for Arsenals unge tilskuere.
Robb er også en internasjonal foredragsholder på tema som hvordan merkevarer bør kommunisere med foreldre, Generasjon Z og Alfa.
I sommer valgte hun og familien å pakke sammen livet i London og flytte hjem til Norge, etter at mannen Patrick fikk advokatjobb i Oslo. I den sammenheng fortalte hun til Aftenposten at hun gjerne ville fortsette å jobbe med sport. I stedet ble hun altså signert av Pickatale.
– Anne-Lise er en proaktiv og resultatdrevet lagspiller med en svært relevant og spennende bakgrunn, og jeg kan ikke tenke meg noen som er bedre egnet til å lede arbeidet med lanseringen av Pickatale School. Anne-Lise blir et viktig tilskudd til teamet for å drive våre internasjonale vekstplaner fremover, sier Espen Viskjer, daglig leder i Pickatale, i en pressemelding.
Internasjonal edtech
Viskjer tok over sjefsrollen i selskapet i mars, etter å ha ledet Retriever i 14 år. Nå er målsetningen ifølge han å etablere Pickatale som en «internasjonalt tydelig og relevant edtech-leverandør».
– Vi har noe helt unikt i Pickatale, som vil kunne forandre måten vi driver språkopplæring, lesetrening og ikke minst hvordan vi forholder oss til tradisjonelle lærebøker, sier Viskjer i pressemeldingen.
Pickatale ble startet i 2013 og har i dag rundt 80 ansatte i Norge, Makedonia, Polen og Kina. Selskapet har etablert seg i det norske, svenske, danske, indiske og britiske markedet.