Pineleaf har solgt 25.000 av sitt første spill: Nå får de gaming-stjerne på eiersiden
Spillutvikleren fra Trondheim har flere suksessfulle finansieringskampanjer bak seg. Nå er de godt i gang med den største noen gang for å vokse videre.
– Vi var tidlig oppe på topplisten av Steam dagen vi lanserte og er sådan godt fornøyd med mottakelsen, sier daglig leder i Pineleaf, Hans Kleven.
Pineleaf står blant annet bak «DwarfHeim». Etter tre års utvikling, ble spillet lansert i oktober i fjor.
I tiden opp mot lansering, var det mye interesse for «DwarfHeim» på plattformen Steam, verdens største markedsplass for kjøp av spill til PC. Over 100.000 personer hadde satt spillet på ønskelisten, for å få varsler når det kom på markedet.
Etter lansering har Pineleaf solgt 25.000 spill, og har over 200 aktive brukere ukentlig, i land som Frankrike, Tyskland og Storbritannia.
I 2017 var Pineleaf det aller første selskapet med folkefinansieringskampanje på Folkeinvest. I løpet av tre dager fikk de 900.000 kroner i investeringer fra 120 investorer.
Nå kjører de på igjen. Denne gangen med plattformen Invesdor. Målet er å hente 5-6 millioner kroner. Så langt har de fått 1,1 millioner inn.
Har fått med YouTube-stjerne som investor
Pengene er øremerket fullansering av «Dwarfheim», lansering i Asia og en større satsing på e-sport.
En av personen som har kastet seg på kampanjen, er Youtuber Joachim «Noobwork» Haraldsen. Han har vært ledende i den norske gaming-kategorien på Youtube i syv år.
I 2018 satset Haraldsen stort på e-sport, og fikk sitt gjennombrudd i industrien da han kjøpte et av verdens beste CS:GO lag, Heroic. Han er nå CEO for sitt eget e-sport-selskap, Omaken Sports.
Investeringen i Pineleaf er imidlertid Haraldsens første i spillutvikling.
– Jeg har vært nysgjerrig på spillutvikling i mange år. Selv om jeg har lært mye av å spille selv, så er det utrolig interessant å lære mer om maskineriet bak og alt som kreves av utviklerne. Jeg vil gjøre det jeg kan for å få styrke den norske spillindustrien, sier Haraldsen.
Flere planer for vekst
Kleven i Pineleaf mener appellen til Dwarfheim kommer av at det er en ny vri på en klassisk sjanger.
Dwarfheim er et såkalt strategispill i sanntid (RTS). I spillet kan tre spillere velge hver sin rolle. Sammen skal de bygge, drive og forsvare en by med dverger.
Samarbeidet er det som gjør Dwarfheim unikt i «RTS»-sammenheng, siden man vanligvis konkurrerer i denne typen spill.
– Det er mye artigere å spille på et lag. Man kan sammenligne det med fotball. En-mot-en er ikke like gøy som lag mot lag, der alle har en unik rolle og ansvar for lagets suksess, sier Kleven.
Målet fremover er at spillet skal engasjere enda flere, og dermed å selge det til flere. Men et større og viktigere mål, er å skape engasjement og «community» knyttet til spillet, ifølge Kleven.
– De største spillstudioene i dag har lykkes med å skape en plattform som genererer inntekter fra spillerne løpende. Styremedlem i Pineleaf, Søren Lundgaard i Ghostship Games, har lykkes med dette. Det er også noe vi håper å få til i stor skala, sier han.
– I tillegg ser vi hvilke muligheter vi har for å lage flere spill som kan utvide Pineleaf-familien utover Dwarfheim, sier Kleven.