Per-Otto Wold i Spond. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Podcast med Per-Otto Wold: Nå skal Spond ut i verden, og den fremgangsrike seriegründeren mener det er lettere å lykkes hvis han av og til er helt taus i ti dager

Publisert Sist oppdatert

Seriegründer Per-Otto Wold forteller om de første tabbene med Spond og hvordan han fikk skuta på rett kjøl igjen. Nå vet han hvordan han skal tjene penger, og er klar for å prøve seg i Amerika. Vi får også høre om den utrolige tiden i supersuksessen Point Carbon og buddhisten Wolds hemmelige våpen.

Få norske gründere har sittet ved maktens bord slik Per-Otto Wold har gjort det. Som en av grunnleggerne av Point Carbon, en analysetjeneste for karbonmarkedet, var han med på å rigge til EUs marked for klimakvoter. Han ga råd til blant andre verdens største kraftselskaper, det amerikanske senatet og statsminister Jens Stoltenberg her i Norge. I konkurranse med byråer med tusenvis av ansatte regjerte den norske bedriften markedet i en årrekke, før den til slutt ble kjøpt opp av Thomson Reuters.

– Jeg husker vi hadde en webside til å begynne med, og folk trodde vi var femti, mens vi egentlig bare var fire. Alle sa vi kom til å bli knust av Bloomberg og Thomson Reuters. Men det motsatte skjedde. De klarte aldri å ta oss igjen, sier Wold.

Feilgrepene

Etter at han solgte seg ut av Point Carbon har han beveget seg så langt unna maktens tinder som det er mulig å komme, til å løse problemer innen breddeidrett for barn. Som far til to barn, merket han ganske raskt hvor krevende det var å få logistikken med ulike aktiviteter til å gå opp. Sammen med firebarnsfar Magnus Køber gründet han derfor Spond, et planleggingsverktøy for trenere og lagledere innen breddeidretten, som blant annet gjør det lettere å holde oversikt over hvem som skal være med på arrangementer.

Etter to års drift forteller han her om nedturene og oppturene. Vi får høre hvordan Spond kom skjevt ut i den første tiden, om hvordan de ble overmodige og skulle gape over for mye, samt at teamet ikke fungerte optimalt.

– Vi ble ikke spisse nok mot den problemstillingen vi skulle løse, forteller Wold.

Ut i verden

Planen nå i nærmeste fremtid er å rulle ut Spond i USA, Tyskland og Storbritannia. I podcasten får dere høre hvordan Wold tenker å få til dette. Han snakker også om den nye forretningsmodellen, der Spond skal inngå avtaler med butikker og tjenesteleverandører – for eksempel hoteller – og at lagene (brukerne) da kan tjene penger på å bruke disse avtalene, mens Spond får en liten cut.

– Vi har bevisst ikke tenkt så mye på hvordan vi skulle tjene penger de to første årene. Men nå mener vi at vi har funnet en fin modell, sier Wold, som har finansiert startupen med egne penger og noen eksterne investorer, blant andre alpinesset Aksel Lund Svindal.

– Folk er drittlei av å selge doruller, så vi tror denne ordningen er en fin måte å støtte laget på, sier Wold.

Ellers...

I podcasten får vi høre om hvordan det er å ha vondt i magen når man oppdager at noen har laget en tjeneste som ligner veldig, om hvordan man da skal tenke. Vi får høre hvordan Wold gikk frem for å bygge det han hevder er «det perfekte team». Ellers litt om den store smellen som gjorde at Point Carbon havnet på førstesiden i Dagens Næringsliv. Og ikke minst hvordan han gjennom meditasjon blir en bedre gründer, far og kjæreste - blant annet ved å være helt taus i ti dager, og at han nå bygger et buddhistisk kloster i skogen i Østfold.


20. april går vi «live» med konferansen The Shift– stedet å være denne våren for alle som bygger fremtidens selskaper:

The Shift 2017

Foruten en lang rekke ledende norske gründere kommer gründeren av Indiegogo, investorer fra Creandum, Northzone, Point Nine Capital, Bauer Venture Partners, EQT Ventures og mange, mange flere. Growth hacking, salg, funding, rekruttering og teknologi – og det du måtte trenge av triks og tips fra noen av de beste hodene.

Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt