salg
Populært verktøy for selgere blir enhjørning
Clay henter 40 millioner dollar og blir verdsatt til 1,3 milliarder dollar.

Den New York-baserte startupen Clay har vokst til å bli en av de raskest voksende leverandørene av AI-drevne verktøy for salgsvekst. Etter å ha fokusert på effektiv filtrering og analyse av salgsdata, har selskapet nådd en verdi på 1,25 milliarder dollar etter en nylig investeringsrunde på 40 millioner dollar ledet av Meritech Capital.
Clay, som ble grunnlagt i 2017, startet som en bred plattform for intern apputvikling, men endret retning da de oppdaget at deres salgsverktøy var mest populært blant kundene. Selskapet har siden spesialisert seg på å bruke generativ AI for å gi innsikt i salgsdata, inkludert avansert segmentering og sporing av potensielle kunder.
– Hver bedrift trenger å vokse, og vi hjelper dem med å finne og forstå kritisk informasjon raskere, sier Clay-CEO Kareem Amin til Forbes.
Ifølge Amin vokste Clays inntekter seks ganger i 2024, etter å ha tidoblet veksten i både 2022 og 2023. Til tross for at midlene fra deres forrige finansieringsrunde fortsatt står urørt, oppfordret eksisterende investorer som Meritech og Sequoia til en ny runde for å støtte selskapets raske vekst.
– Det som virkelig inspirerer meg er innvirkningen vi har på kundene våre. Med et team på 100 personer betjener vi over 5 000 kunder, inkludert OpenAI, Canva og Ramp. Vi hjelper dem med alt fra CRM-forbedringer til høyt målrettede kampanjer på tvers av e-post, sosiale medier og direktekommunikasjon, sier Amin.
Clay har også bygget et økosystem rundt seg selv. Over 18 000 brukere diskuterer og deler erfaringer i selskapets Slack-kanal, og 60 Clay meetup-grupper har sprunget opp i over 30 land. Mer enn 90 eksperter har spesialisert seg på å bruke Clay, og flere av disse «Claygencies» har årlige inntekter på over en million dollar.
Selskapet har også lansert nye funksjoner, inkludert AI-agenter som analyserer komplekse spørsmål og avdekker mønstre som tradisjonelle databaser ikke fanger opp. En ny funksjon som sporer køpssignaler over tid, samt muligheten til å koble egne data direkte til Clay, er også på vei.
– Med Clay kan én person bringe enhver vekst-idé til liv på minutter i stedet for dager. Dette er bare begynnelsen på hva vi kan skape sammen, avslutter Amin.
Clays investering vil bli brukt til å videreutvikle produktet, øke salgsinnsatsen globalt og utvide mulighetene for økosystemet rundt selskapet.
Saken er laget med hjelp av kunstig intelligens og sjekket av et menneske i Shifters redaksjon.