nedbemanning
Prisjakt kutter i staben
Sammenligningstjenesten Prisjakt skal kutte over 10 prosent av de ansatte og trekker seg i tillegg ut av Storbritannia og New Zealand.
Prisjakt trekker seg fra to markeder og må kutte i antall ansatte.
Foto: Prisjakt
Til tross for «dyrtid» sliter Prisjakt med å få ordentlig vind i seilene.
Endringer i Googles søkelogikk og mindre handel rammer den Schibsted-eide sammenligningstjenesten Prisjakt. Nå trekker de seg ut av Storbrittania og New Zealand, og skal i tillegg kutte rundt 25 stillinger som tilsvarer 10 prosent av de ansatte, skriver Breakit.
Inntektene fra disse de to landene utgjorde om lag 15 millioner kroner årlig.
Ifølge selskapets CEO, Peter Greberg, er beslutningen drevet av en kombinasjon av utfordrende økonomiske forhold og endringer i digital markedsføring, spesielt knyttet til Googles søkealgoritmer. Disse faktorene har ført til mindre inntekter og volumer for Prisjakt, som i Q4 rapporterte om en inntektsnedgang på 2 prosent til 146 millioner norske kroner, justert for valutaeffekter.
Prisjakt ble grunnlagt i 2000 av Jonas Bonde og ble en del av Schibsted-porteføljen seks år senere. Nå eier mediekonsernet 100 prosent av aksjene i, som opererer i sju markeder – snart fem.
For ordens skyld: Schibsted er majoritetseier i Shifter. Redaksjonen står fritt og gjør egne journalistiske valg. Dette saken er også skrevet ved hjelp av ChatGPT, men desket av Shifters journalsiter.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.