Kjetil Eriksson, daglig leder i Propr.

Propr trosser meglernes dystre spådom: Sikter mot lønnsomhet på boligsalg i år

Megler-utfordreren Propr.no har forhåpentligvis lukket sin aller siste emisjonsrunde. «Ikke et marked hvor det kommer til å bli volum», mener likevel Eiendomsmeglerforbundet.

Publisert

– Det handler om tålmodighet. Ikke løpe for fort, men samtidig løpe fort nok til å sikre seg en tydelig posisjon i et marked ingen har tatt, sier Kjetil Eriksson.

Han er daglig leder i Propr.no, selvbetjeningstjenesten for boligsalg, som på tampen av fjoråret sikret seg åtte millioner kroner, både fra eksisterende og nye aksjonærer.

Nå ser den tidligere eiendomsmegleren gjennom 13 år, tilbake på tre år i proptech-selskapets førersete.

– For å skape et nytt selskap i en ny bransje, må man tørre å prøve og feile; så lenge man treffer oftere enn man bommer. Du må også tillate deg å være tålmodig, samtidig som du løper fort nok, gjentar Eriksson.

– Har dere funnet balansen?

Ja, vi har funnet den nå.

Blir lønnsomme i år

2019 var et godt år for Propr, viser fjorårets halvårsrapport. Første halvår vokste topplinjen med 62 prosent sammenlignet med første halvår i 2018.

Propr:

  • Et digitalt verktøy som skal gjøre det enkelt å selge bolig uten bruk av eiendomsmegler - til en langt rimeligere pris.
  • Etablert i januar 2016.
  • Initiativtakerne bak var investor Roger Sebastian Sedal og eiendomsmeglerne Christoffer Askjer og Kjetil Eriksson i Sem & Johnsen Eiendomsmegling.
  • Propr har i dag seks årsverk.
  • Kjetil Eriksson er daglig leder.
  • Største eiere er investorene Haakon Sæter og Arne Blystad.
  • Propr er listet på OTC-listen.

Selskapet gjennomførte i fjor eiendomstransaksjoner til en verdi av én milliard kroner og kan så langt vise til 2200 fullførte oppdrag siden oppstarten i 2016. Da var de knapt hundre i antall.

– Vi kommer til å bli lønnsomme i år. Vi ligger an til å selge opptil 2000 boliger i 2020. Tiden vil jo vise hvor vi lander, men vi tror ikke veksten fra i fjor vil avta, sier Eriksson.

Han trekker frem to faktorer som har bidratt til vekst: brukerdata og bevisstgjøring.

– Vi sitter nå på flere år med erfaring. Det gjør at vi kan bruke tall og data til å forbedre produktet på en helt annen måte enn vi har gjort tidligere. Jo bedre data vi har, jo lettere er det å gjøre de riktige valgene basert på de, sier han.

– Samtidig får flere og flere øynene opp for at det å selge bolig selv, er et trygt og godt alternativ. Fordi såpass mange etter hvert har gjort det, har det hatt en spredningseffekt. Har naboen din klart det, burde du også kunne klare det.

– Hva holder folk igjen?

– Folk holdes igjen av det litt ukjente. At du kan selge boligen din på en helt trygg måte uten bruk av megler oppleves av mange som helt nytt. Det er derfor viktig for kundene våre at vi har en supporttjeneste med generøse åpningstider, og at oppgjørsprosessen og papirarbeidet foregår på samme måte som hos en eiendomsmegler, sier Eriksson.

– Det er også noen som tror det ikke er lov å selge bolig selv. Det er det, legger han til og viser til en InFact-undersøkelse som Propr.no gjorde i fjor: Syv prosent tror de må bruke eiendomsmegler for å selge sin egen bolig.

– Er det lett å bli utålmodig?

– Det er selvfølgelig det, men det er klart det tar tid å overbevise folk om at det å selge bolig selv, er like enkelt som å bruke eiendomsmegler.

Endret forretningsmodell

I selskapets første leveår var tilbudet en fast pakkepris på cirka 32.000 kroner, hvor alle tjenester måtte kjøpes via Propr.no. Raskt fikk de tilbakemeldinger på at brukere for eksempel hadde en tilstandsrapport liggende. Da gikk selskapet over til å tilby tre ulike priser; full pakke, grunnpakke og "velg det du trenger".

Propr tilbyr i dag tre ulike pakkepriser.

– Det var en ganske stor investering rent strategisk, og det skyldes rett og slett at vi så hva kundene våre hadde behov for og tilpasset oss deretter, sier Eriksson.

– Det gjør vi ennå. Vi gjør hele veien små justeringer basert på brukertesting.

Store deler av automatiseringen var allerede på plass i bransjen, da eiendomsmeglerne, inkludert Eriksson, i Sem & Johnsen Eiendomsmegling for over fire år siden klekket ut Propr.no-konseptet. For eksempel i budrunder.

– Meglerne fikk jo spørsmål om hvorfor de ringte når de like så godt kunne ha sendt ut en tekstmelding, sier Eriksson.

– Det vi har gjort er å bygge et godt system rundt automatiseringen; erstatte eiendomsmeglerens kompetanse gjennom et type verktøy som gir deg den type hjelp du trenger underveis.

– Likte ikke å bli utfordret

Siden Propr.nos lansering i 2016, har også flere aktører kastet seg inn markedet for selvbetjent boligsalg, blant annet selgboligselv.no og Selgprivat.no. DNBs Samsolgt, Marton, Himla og EiendomsMegler 1 BV sin Lettsolgt er i kategorien "nettmeglere", ifølge Eiendomsmeglerforbundets oppdaterte proptech-kart.

Se hele oversikten i eget bilde lenger ned.

Gjensidige lanserte også tjenesten Bolighandel i 2018, men etter et drøyt år i drift ble "forretningsvirksomheten innstilt", skrev DN i fjor sommer.

Selskapet hadde ifølge avisen slitt med å oppnå tilfredstillede salgsvolum.

– Konkurranse i dette markedet hadde vært bra. Jo flere som er ute og synliggjør at alternativet finnes, jo bedre er det for oss, sier Eriksson.

– Hvem er den største konkurrenten?

Propr.no-teamet.

Det er fremdeles eiendomsmeglere. Det er ikke noe å lure på. Det er de vi prøver å utfordre, og det er de vi skal spise markedsandeler fra.

Eriksson viser til en rapport som hevder digitale tjenester vil stå for 20 prosent av boligsalg innen fem år. I dag selges cirka én prosent på denne måten, sier han.

– Vi ser at interessen øker, og det får en spredningseffekt, og vi har kunder i alle fylker i Norge. Da vi startet opp, likte jo ikke meglerne å bli utfordret av oss. Kanskje først og fremst fordi vi synliggjorde hvor mye en eiendomsmegler faktisk kan ta for selve jobben, men vi ser nå at også prisen på meglere går sakte, men sikker nedover.

– Jeg tror er skjer i lys av at Propr.no har kommet inn, og at det nå finnes et alternativ som er så mye billigere enn å bruke eiendomsmegler.

Skeptisk

Carl O. Geving, administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, vil ikke kalle selvbetjeningsverktøy for boligsalg en økende trend. Han mener lavere meglerpriser skyldes flere tilbydere enn kunder - ikke digitale utfordrere.

– Størrelsen på markedet er som det alltid har vært. Det vil si; litt i underkant av to prosent som selger selv. Andelen er veldig liten i de store byene og noe større i grisgrendte strøk, som for eksempel Finnmark og Nordland. Det skyldes at verdien på både objektene og tilgangen på meglere i området, er lav, sier Geving.

Carl O. Geving, administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund.

Han viser også til at det har eksistert tredjepartsløsninger i over 20 år, men at markedet likevel står stille.

På Finn.no torsdag ettermiddag selges 959 boliger privat og 36.285 boliger med megler.

– De digitale aktørene har nok fått en del kunder i form av de som likevel selger selv. Du kan si at privatselgere har blitt profesjonalisert, sier Geving og legger til:

– Jeg representerer eiendomsmeglerne, som jo har en interesse i at publikum skal bruke megler, men tror jeg likevel med stor sikkerhet kan si at dette ikke er et marked hvor det kommer til å bli volum.

Folk kjøper ifølge Geving tradisjonelle meglertjenester av tre hovedgrunner:

  • Regner med å få en bedre pris.
  • Reduserer økonomisk risiko.
  • Sparer tid.

– Det kinderegget er det vanskelig å ersatte gjennom automatisering. Det skyldes at det er få transaksjoner som er kliss like. Det er også mange juridiske fallgruver som du ikke klarer å dokumentere helt sømløst gjennom automatisering, sier han.

Det norske proptech-kartet 2020.

Lave kostnader

Eriksson hevder på sin side at det finnes utallige eksempler på at prosesser og bransjer har blitt automatisert bort.

– Jeg har selv jobbet som eiendomsmegler i 13 år, og har opplevd at «meglerhverdagen» har blitt betydelig automatisert. Leserne kan merke seg at meglerbransjen selv, bruker begrepet «melk og brød», når de snakker om omsetning av ordinære boliger. Nå har Propr.no tilgjengeliggjort dette verktøyet digitalt, slik at forbrukeren ikke lenger trenger å betale i dyre dommer for å selge boligen sin på en trygg og effektiv måte selv gjennom oss, sier han.

De friske millionene skal ifølge Eriksson sikre selskapets fremtid, og forhåpentligvis var dette Proprs aller siste emisjonsrunde.

– Nå er vi i en økonomisk situasjon som tilsier at vi kan drive i mange, mange år fremover.

– Hva er de viktigste prioriteringene dere gjør i år?

– Å drive butikken på en skikkelig gode måte. Det som er gøy med å drive et selskap som Propr,no, er at vi kan selge veldig mange boliger per ansatt. Vi har veldig lave kostnader sammenlignet med vanlig driftskostnader, noe som gjør at vi kan holde prisene nede. Så for oss er det viktig å fortsette med det, sier Eriksson.