til fjells
Pynteputer, game changere, matchende vester - og andre ekstreme greier på årets Startup Extreme
Denne uken ble startup-konferansen Startup Extreme arrangert i Hemsedal. Hvis du ikke hadde mulighet til å delta, kan denne oppsummeringen kanskje hjelpe på FOMOen.
I HEMSEDAL: Mange kjente aktører fra det norske startup-miljøet hadde tatt en pause fra å skrive LinkedIn-innlegg om exit-skatten for å delta på foredrag, aktiviteter og middager i fjellheimen under årets Startup Extreme.
Noe av det som skiller Startup Extreme fra andre konferanser, skal være fokuset på det ekstreme. Det var både mulig å delta på kiting, topptur og klatring som åpenbart er ekstremt.
Det var mye annet som også faller inn under kategorien «ekstrem» under årets Startup Extreme, men som kanskje ikke får like mye oppmerksomhet, her er noen av observasjonene Shifters utsendte gjorde:
Bruken av fleecevest med logo
Fleecevesten har i flere år vært fast inventar hos diverse inkubatorer og investeringsselskap. Shifter har tidligere rapportert av quarterzip-genseren, eller halfzip, også har gjort sitt inntog på den norske startupscenen. Denne uken kunne man likevel se ekstremt mange flere bruke fleecevest med firmalogo.
Bruken av uttrykket «game changer»
Det er lett å bli revet med når man forsøker å overbevise potensielle investorer eller andre om hvor innovativt produktet sitt egentlig er. Frasen «game changer» har derfor blitt et fast innslag i mange presentasjoner. Under årets Startup Extreme nådde frekvensen på bruken av uttrykket ekstreme nivåer.
Red Bull-kopper
Ingenting går så hånd i hånd med ordet «extreme» som energidrikk-produsenten Red Bull. Disse koppene var tilgjengelig overalt på Stavkroa, som ble brukt som hovedscene under konferansen. Koppene bidro til å gi hele arrangementet følelsen av å være ekstrem.
Ingen sensur fra kjente investorer
I motsetning til under Oljefondets Investeringskonferanse (les deg opp), som også ble arrangert denne uken, var det ingen av investorene på Startup Extreme som kom med noen form for referat-nekt eller såkalte Chatham House Rules. Dette styrker inntrykket av at investorer i det norske startupmiljøet har et mye mer løssluppent forhold til PR-messig risiko, som må kunne sies å være ekstremt.
Denne gule bilen
Rett før arrangementet «Investor Day», som ble holdt på luksushotellet Fyri, ble denne gule elbilen observert. Både design og fargevalget kan ikke beskrives på en annen måte enn ekstrem.
OBS: Shifter har ikke sjekket om bilen faktisk tilhører en deltager på Startup Extreme.
Drops på stand
Selv om utviklingen av kunstig intelligens går i full fart fremover, står utviklingen av den klassiske konferanse-«standen» nesten bom stille. Innovasjon Norge valgte å ikke gjøre noen endringer i oppsettet, og slo et slag for en klassiker i norsk konferanse-kultur - nemlig egne drops. Ikke spesielt innovativt, men dropsene var likevel ekstremt gode.
Antallet pynteputer
Hotellet Fyri var en av arenaene under Startup Extreme og et sted mange av deltakerne bodde. Bilder av hotellet dukker stadig opp i diverse sosiale medier, og er kjent for sine store sosiale soner og spa-avdeling. Det mest ekstreme med hotellet må likevel kunne sies å være den enorme mengden pynteputer som står fremme, som også gjør det tilnærmet umulig å sitte.