Rebil henter kapital og sikter mot milliardomsetning neste år
Møller Mobility Group fyller på med millioner.
Askeladden-selskapet Rebil kom i drift i høsten 2021, og har så langt omsatt for over 115 millioner kroner. Konseptet tilbyr bruktbilkunder 14 dagers åpent kjøp til en fastsatt pris med garantert minstestandard på bilene, samt prøvekjøring til sent på kvelden hver dag hele uken og gratis levering.
– Det ser ut til at kundene liker konseptet godt. Tilbakemeldingen er at mange opplever det enklere og tryggere å kjøpe bruktbil gjennom oss. I tillegg er det lang leveringstid på nybiler og det er få «nye» bruktbiler i salg. Nå rigger vi selskapet for ytterligere vekst og henter mer kapital. At Møller Mobility Group øker sin eierandel i selskapet tar vi som en bekreftelse på at vi gjør noe riktig, sier Kristian Melchior, gründer og daglig leder i Rebil, i en pressemelding.
Verdi 140 millioner
Totalt henter Rebil 27 millioner kroner, hvorav Møller Mobility Group tar majoriteten av investeringen. Dette kommer i tillegg til de 14 millionene bilkonsernet investerte i en annen emisjon før sommeren. Da ble Rebil verdsatt til 140 millioner. Etter emisjonen nå vil Møller Mobility Group eie omtrent 18 prosent av selskapet. På aksjonærlisten i selskapet finner man også majoritetseier Askeladden & Co, venture-investoren Trond Riiber Knudsen og næringslivsveteranen Jo Lunder.
Ved utgangen av september vokser selskapets omsetning med over 30 prosent i måneden. Den løpende årsomsetningen er på 250 millioner kroner. Nå sikter selskapet mot en omsetning på en milliard kroner i 2023.
– Vi tror det er mulig. Strategien er at Rebil skal bli blant de største frittstående forhandlerne i landet med den beste teknologien innen prising, logistikk og netthandel. Vi har overlevert på en allerede aggressiv vekstplan gang på gang, hevder Melchior.
Øker bilparken
Den friske kapitalen skal Rebil bruke til å øke antall biler på lageret, ansette flere og utvikle ny teknologi for optimalisering av prising og innkjøp. I dag kjøper 50 prosent av kundene bilene usett på nett. Videre kommer én av fire kunder til Rebil direkte, og ikke via plattformer som FINN.no.
Nyheten om investeringen ble først kjent i Finansavisen.