resultat
Xperitech økte bookingvolumet med 400 prosent, men valgte å utsette en planlagt serie A-runde
– Et svakere kapitalmarked er nok mye av hovedårsaken, da vi så at det var ulike forventninger knyttet til verdsettelser, sier medgründer og daglig leder Yngve Øye Løkås.
Xperitech hadde i fjor inntekter på 4,6 millioner kroner, opp én million kroner fra 2022.
Selskapet fra 2021 står bak de to digitale reiselivsplattformene Elveguiden og Campio.
Driftsresultatet endte på minus 6 millioner kroner, viser ferske tall. I samme årsrapport vises det også til tap av egenkapital grunnet investering i teknologi. Som en konsekvens ble et av selskapets lån ikke konvertert etter planen, en plan som ble delt i Shifter i fjor.
Daglig leder Yngve Øye Løksås forteller at de nå har forlenget konverteringen av lånene, da en forutsetning var å gjennomføre en serie A-runde i høst, noe de ikke klarte.
– Et svakere kapitalmarked er nok mye av hovedårsaken, da vi så at det var ulike forventninger knyttet til verdsettelser, sier han.
– Det har vært interesse, men for vår del ga det mening å vente litt med å gjennomføre en serie A-runde for å unngå for stor utvanning. Forsøket vårt ble derfor ikke helhjertet.
Hentet brofinansiering på 10 mill.
Største eier i Xperitech er Patrick Gimmestad Emblem. Øvrige aksjonærer er Thor Egil Five, i tillegg til Frithjof Andersen, Sophie Bodd Jenssen og Christian Rokseth.
Five er mannen bak Statoil Innovation, forløperen til Equinor Technology Ventures. Han gikk senere inn som en av tre partnere og etablerte såkornfondet ProVenture Seed I og II.
I dag investerer Five i gründerbedrifter gjennom sitt private investeringsselskap Five Invest&Consulting - FICAS.
– Vi har heldigvis investorer som tror på prosjektene våre, og kombinert med at vi nådde alle våre mål i 2023, så fikk vi hentet inn en brofinansiering på ti millioner kroner før sommeren, sier Øye Løksås.
– Vi jobber nå med tiltak for å konvertere lånene raskest mulig og få egenkapital på plass, sier han.
Bookingvolum opp 400 prosent
Gründeren forteller videre om et godt marked. De solgte ifølge ham 100.000 produkter på markedsplassene i 2023, fordelt på 40.000 unike kjøpere og 700 unike tilbydere.
På Elveguiden inkluderer produktene fiskekort og overnatting for laksefiske. På Campio er produktene campingovernattinger, det være seg teltplasser, hytter eller bobilplasser.
– Vi så en økning i bookingvolum på 400 prosent, sier gründeren om fjoråret.
– I tillegg lanserte vi ny B2C-satsning med premium-versjon av Elveguiden-appen. Dette er den ultimate appen for laksefiskere hvor vi utnytter fangstdata for å gi unik innsikt i fiskeforhold i elvene i Norge. En MVP ble veldig godt tatt i mot av markedet med over 1000 abonnementer i fjor, sier han.
I år har også Xperitech også ekspandert Campio, som gir oversikt over campingplasser og bobilparkeringer, fra to til 20 land i Europa.
– 2024 så langt viser betydelige vekst fra 2023, samtidig som vi klarer å øke lønnsomheten enda mer. Med investeringene som er gjort, klarer vi å ta ut enda mer vekst og lønnsomhet fra markedene i 2024, sier Øye Løksås.