investering
Reitan går inn i Spenn: – Interessen har eksplodert, forteller eks-gründer
Dagligvaregiganten vil eie en tredjedel av fordelsvaluta-selskapet Spenn.

Reitan Retail kjøper seg inn i bonussamarbeidet Spenn, som fra før eies av Norwegian og Strawberry. Dermed får nordmenn snart mulighet til å tjene og bruke bonuspoeng på tvers av dagligvare, flyreiser og hotellopphold, melder selskapet i en pressemelding.
– Reitan Retail skal skape de beste kundeopplevelsene i folks hverdag, hjemme og på farten. Vi ser et betydelig potensial i å koble vår egen lojalitetssatsning sammen med en bred allianse, sier Ole Robert Reitan, konsernsjef i Reitan Retail.
Vilde Bergan, tidligere gründer i Cosgear og nå business development manager i Spenn, forteller at interessen har eksplodert etter dagens nyhet.
– Siden nyheten brøt i morges har innboksen min stått i flammer med nye potensielle partnerskap, skriver Bergan på LinkedIn.
Det er flere tidligere gründere i selskapet.
Sondre Kvam, tidligere medgründer og daglig leder i Naer, leder arbeidet med brukeropplevelse i Spenn. Shifter meldte nylig at VR-selskapet Naer la ned etter fire års drift.
Etter planen vil den første av Reitan Retails merkevarer kobles på rundt årsskiftet. Konsernet eier blant annet REMA 1000, Narvesen, 7-Eleven og Uno-X Mobility.
Spenn ble lansert av Norwegian og Strawberry i november i fjor, og har knyttet til seg rundt 100 merkevarer på tvers av Norden.
– Når Norwegian, Strawberry og Reitan Retail går inn for å bruke Spenn som ny nordisk fordelsvaluta, leverer vi på kundeløftet. Med retail, fly og hotell som Spenn-eiere skaper vi et fantastisk kinderegg for medlemmene våre, sier Petter A. Stordalen, eier og grunnlegger av Strawberry.
Avtalen venter nå på regulatorisk godkjennelse, som er forventet i løpet av sommeren.