hardware

Remarkable 2 solgte for 11 milliarder - nå lanseres oppfølgeren - med farger

Nye Remarkable Paper Pro er en av de største lanseringene av norsk konsumer-tech noensinne.

Sjefsdesigner (CDO) Mats Herding og UX-designer Camila Sanhueza Holven i Remarkable.
Publisert Sist oppdatert

– Vi har alltid vært ekstremt opptatt av følelsen av å skrive. Det var det som ble starten på hele selskapet, sier sjefsdesigner Mats Herding

Han forteller at arbeidet med det nye skrivebrettet har tatt over fire intense år, og at kompleksiteten fra den forrige Remarkable 2 som solgte i millioner, har økt eksponentielt med ambisjonsnivået. 

På et eget rom i Remarkables lokaler på Majorstua, med et hode som akkurat er tilbake fra en signingsferd hos de største tech-mediene i USA, legger han ut om hvilke små mirakler teamet har utført for at man nå kan si at verdens mest avanserte teknologi på sitt felt er utviklet akkurat her.

Remarkable Paper Pro.

Lang rekke forbedringer

– Helt fra det første brettet vi laget, har vi sagt at fra pennen berører skjermen, til det dukker opp en strek, går det en magisk grense på 15 millisekunders forsinkelse. Under det, så merker ikke øyet forskjell. Nå har vi klart å få forsinkelsen til under 12 millisekunder.

Det er 40 prosent kortere enn sist, og visstnok noe ingen andre i hele verden har fått til. 

Nå i farger

Det har vært den mest etterspurte forbedringen fra brukerne og nå får skrivebrettet for første gang farger. 

Fargeteknologien er noe Remarkable-teamet er stolte av. Den nye «Canvas Color-skjermteknologien» er spesialutviklet av selskapet og støtter ni forskjellige farger – som kan blandes og legges lagvis – når du skriver og skisserer, og tusenvis når du leser. 

Herding forklarer at der andre skrivebrett legger et filter på toppen av en svart-hvitt-skjerm for å produsere farger, beveger fargede blekkpartikler inni skjermen seg rundt for å gjengi det brukere skriver og leser på reMarkable Paper Pro. Dersom strømmen skrus av, blir partiklene der.

Remarkable Paper Pro vises frem i Remarkables lokaler på Majorstua.

Samtidig bruker skjermen litt mer strøm, men med et litt større batteri, skal batterilevetiden fortsatt være på samme nivå som tidligere, rundt to uker.

Sammenlignet med LCD- eller LED-skjermer på bærbare datamaskiner og smarttelefoner, bruker ikke Canvas Color-skjermen skarpe, flimrende lys for å produsere farger. Under svake lysforhold lyser et nytt justerbart leselys opp skjermen.

– Det vi har fått til nå, som vi aldri har klart før, er å teksturere glasset. Vi har bygget papirtekstur inn i skjermen.

For å øke presisjonen har skrivepennen gått fra å være «passiv» til «aktiv». Ifølge Herding betyr det at pennen har fått egen prosessorkraft og batteri og en ny tupp med Remarkables eget tuppmateriale. 

Patentert mer enn før

Remarkable-gründer Magnus Wanberg har etter hvert blitt kjent for å være ekstremt opptatt av detaljene. Design-sjefen deler opplagt det personlighetstrekket. 

– En annen fet ting som vi har brukt som en nøkkelindikator, er avstanden mellom tuppen på pennen og «blekket». Det er helt kritisk for en god taktil opplevelse. 

Mens Remarkable 2 var godt innenfor kravet på 1 millimeter, skal også Pro ha tilfredsstillende lav avstand.

Remarkable utvikler mer av komponentene selv nå, og mange av innovasjonene er patentert. 

– Vi har patentert mye mer enn tidligere.

Sjefsdesigner Mats Herding i Remarkable.

Mer bærekraftig

For å gi produktet lenger levetid, er det satt sammen på en helt ny måte. 

– Vi har laget et mekanisk system som gjør at man enkelt kan ta det fra hverandre for å bytte deler, sier Herding. – Levetiden er den viktigste kampen vi kan vinne innen bærekraft. Da kan brettene fikses her uten at man må sende dem til Kina. 

Brettet skal selvsagt fortsatt være enkelt å bruke, helst så enkelt som å bare rable noe ned på et ark. Samtidig kan brukere sømløst kombinere håndskrevne og maskinskrevne notater på samme side og fortsette arbeidet i desktop- og mobilappene. 

Robuste sikkerhetsfunksjoner holder viktige ideer og notater trygge. Løsningene krypterer filer automatisk og støtter sikker oppstart for å forhindre manipulering av programvare. 

Brukere kan personifisere brettet sitt ved å legge til en beskyttende folio, tilgjengelig i seks forskjellige farger og utførelser.

– De er nyutviklet. For eksempel har vi en som er laget av resirkulerte plastflasker.

En av de største tech-lanseringene 

Remarkable Paper Pro er en av de aller største norske tech-lanseringene rettet mot konsumenter noensinne. Selskapet har utviklet seg mye siden Remarkable 1 ble forhåndssolgt på Kickstarter før den var ferdig.

– Hva har dere lært fra tidligere lanseringer som dere tar med dere nå? 

UX-designer Camila Sanhueza Holven i Remarkable.

– Det er mange ting vi har endret på. Mye av det handler om å respondere på det vi har lært fra Remarkable 2 i markedet. 

Siden forrige lansering har antallet ansatte økt fra 120 til 500. Herding løfter spesielt frem oppbyggingen av programvare-avdelingen som en stor endring som begynner å vise seg i produktet. 

– Det ligger veldig mye mer i softwaren nå, også av ting vi ønsker å oppnå, sier han. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ux-designer Camilla Holven vise frem nye sider i programvaren som skal bidra til å gjøre fargene brukervennlige, blant annet til utheving av tekst.

– Brukerne ville ha farger. Da var det viktig for oss å lage løsninger som gjør at fargene ikke bare blir pynt, men faktisk løfter hele opplevelsen og bidrar til å gjøre ting intuitivt, sier hun.

Spår ikke om salget

Remarkable 1 solgt for en milliard kroner. Remarkable 2 solgte for over 11 milliarder kroner. Selskapet ønsker ikke å gå ut med prognoser for Paper Pro, men gitt prisen på rundt 570 dollar, skal det selges minst 600.000 til 700.000 brett for å opprettholde omsetningen fra de siste årene. 

– Hvem vil du bli skikkelig stolt av å se bruke en Paper Pro? Det er ikke lov å si mamma. 

– Det er lett å si en av vår tids store tenkere. Men det er veldig skummelt å lage et produkt for kun tre prosent av brukermassen din, og ikke veien for oss. Jeg tror jeg faktisk må få si at hvis mora mi bruker det, er det et veldig godt testament for at vi klarte å lage et godt produkt for folk. Og det er faktisk sånn vi tenker.