Kvartalsrapport
ReMarkable med vekst i Q3 etter lansering av ny modell
September ble selskapets beste måned noensinne.
Remarkables administrerende direktør Phil Hess og gründer Magnus Wanberg.
Foto: Joakim B Jacobsen
Lanseringen av reMarkable Paper Pro (rMPP) i september 2024 har vært en viktig vekstdriver for det norske teknologiselskapet reMarkable.
Det melder selskapet i dag.
Ifølge selskapets rapport for tredje kvartal økte inntektene med 11 prosent sammenlignet med samme periode året før.
I september nådde inntektene USD 52,1 millioner, noe som tilsvarte en vekst på 73 prosent fra året før.
Remarkable har ikke gått ut med offentlige salgsmål for det nye nettbrettet, men administrerende direktør Phil Hess gir tallene en positiv spinn i rapporten.
– September var vår beste måned noensinne, skriver han.
Han påpeker at selskapet ligger omsetningsmessig foran samme tid i fjor.
– Vi ser frem til en spennende høysesong i julen, skriver han.
Utviklingen kom på tross av at de samlede salgsvolumene for kvartalet var på nivå med fjoråret.
Selskapet rapporterer om en forbedring i bruttofortjenesten, som skyldes bedre enhetsøkonomi knyttet til rMPP, økte abonnementsinntekter og lavere fraktkostnader.
I tillegg ble tidligere avsetninger for returer fra Q3 2023 reversert, noe som ytterligere bidro til marginforbedringen. Likviditeten ble også styrket etter rMPP-lanseringen, med netto kontantbeholdning på USD 29,4 millioner og en samlet kontantbalanse på USD 121 millioner ved utgangen av kvartalet.
For å sikre finansiell stabilitet har reMarkable spesifikke obligasjonsvilkår de må overholde, inkludert et minimum likviditetsnivå på NOK 100 millioner og et minimum LTM EBITDA på NOK 150 millioner, eller en maksimal gjeldsgrad på 4:1.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.