CEO i Revolut Nicolay Storonsky har hentet mer penger. Sbankens digitaldirektør Christoffer Hernæs er skeptisk.
CEO i Revolut Nicolay Storonsky har hentet mer penger. Sbankens digitaldirektør Christoffer Hernæs er skeptisk.

Revolut henter milliarder og tripler verdivurdering: Ekspert mener markedet begynner å slå sprekker

– Det er tydelig at hvetebrød-dagene er over. Nå må de bevise at de kan tjene penger, mener Christoffer Hernæs.

Publisert Sist oppdatert

Til tross for mye spenning i ekspertveldet, hentet fintech-selskapet Revolut denne uken 500 millioner dollar. Investeringen kommer fra Silicon Valley-baserte TCV, som tidligere har investert i AirBnB, Facebook, Netflix og Spotify.

Verdivurderingen er etter emisjonen satt til 5,5 milliarder dollar, en tredobling av forrige verdivurdering, som ble gjort for ett år siden. Til tross for dette ønsket selskapet og gründer Nicolay Storonsky seg en prising på det dobbelte.

Bør snu modellen

Sbankens digitaldirektør og fintech-blogger Christoffer Hernæs er skeptisk til Revoluts verdivurdering og videre vei. Han mener de må velge om de skal være bank eller ikke.

– Det er vanskelig å se hvordan utfordrerbanker som Revolut skal tjene penger, så lenge de ikke har tradisjonelle banktjenester. Etter hvert som flere selskaper kommer til, øker markedsføringskostnadene og de får større problemer med å nå ut til de store massene av kunder. Så lenge de kun tjener penger på premium-kunder og transaksjonsavgifter, blir de aldri lønnsomme nok.

Hernæs mener fintech-banken bør snu om modellen på hodet, og tilby tradisjonelle banktjenester som lån for å overleve i lengden.

– De har laget en «sleek and sexy» bank. Men «what’s next»?

Han reagerer også på den høye verdivurderingen, til tross for at den er halvparten av det Revolut i utgangspunktet ønsket seg.

– Hvis man ser på verdivurderingen opp mot antall kunder blir verdien per kunde utrolig høy. De prises ikke som en bank, men heller som et internett-selskap. Det er stor avstand mellom virkelighet og forventninger.

Slår sprekker

– Det er tydelig av «hvetebrød-dagene» er over for utfordrerbankene. Hele B2C-fintech-markedet begynner å slå litt sprekker, og utfordrerbankene er en del av dette. Nå må de begynne å bevise at de kan tjene penger som en vanlig bank, og klarer de ikke det, vil lufta gå ut av ballongen over tid.

Hernæs påpeker at det også er bra sider ved Revolut, og legger særlig vekt på brukeropplevelsen.

– Men jeg er interessert i hvor mange som faktisk bruker Revolut som en primærbank i det daglige. Jeg tror de har mange kunder som meg selv, som har konto der, men som testet det ut av nysgjerrighet.

Han påpeker at selskapet også har store problemer på andre felt, deriblant HR. Det har blant annet kommet frem at selskapet krevde at de som kom på jobbintervju skulle bruke intervjuet til å skaffe kunder.

– I tillegg har det vært utfordringer til det regulatoriske, da de skrudde av systemet for flagging av transaksjoner, fordi andelen flagg ble for stor. Og det er ikke tegn på en trygg bank, sier Hernæs.

Må bruke penger som en bank

Han mener veien videre for Revolut og andre utfordrerbanker handler om hvordan kapitalen settes i arbeid.

– Hvis de nå bruker disse pengene som en startup, altså på markedsføring, brukervekst og utvikling av plattform, vil de etter hvert gå tom, og må nok en gang hente mer. Hvordan de velger å bruke pengene blir avgjørende for om det er en god investering, eller om de blåser seg videre opp.

Hernæs mener Revolut vil slite med å overbevise de store massene om å bli dagligvarebank-kunder.

– For noen år siden var det mye snakk om at millenials ville bruke bank på en annen måte, og at de tradisjonelle bankene ikke ville være attraktive. Men vi ser nå at kunder ikke er på jakt etter en bank som er kul, men en bank som er trygg og enkel. Det er kanskje kjedelig, men det er sikkert.