Capeesh-appen trener fagfolk i norsk som arbeidsspråk.
Capeesh-appen trener fagfolk i norsk som arbeidsspråk.

River ned språkbarrierer i arbeidslivet: Nå får Capeesh millioner fra Innovasjon Norge

– Det har dukket opp så mange muligheter at vi nesten ikke har tid til ferie, sier Capeesh-gründeren.

Publisert

Capeesh og deres språkapp skal hjelpe til med språkopplæring i industrien, og har på kort tid hjulpet mange inn i nye jobber. Nå har de fått støtte fra Innovasjon Norge for veien videre.

Selskapet som skreddersyr kurs i vokabular og uttale for hvem som helst, uavhengig av bransje, har nylig fått 2,4 millioner kroner i oppstartslån og 700.000 kroner i støtte til kommersialisering fra det statlige innovasjonsselskapet.

– Dette er veldig bra for oss, for det betyr at vi får mulighet til å fokusere på noen spennende utviklingsprosjekt fremover, sier Capeesh-gründer Marie Jacobsen Lauvås.

Spillbasert

Maskinintelligensen i appen kan analysere personalhåndbøker og presentasjoner fra industrien, og dermed gi språkopplæring innen svært snevre områder, som «termisk avlusing» i havbruksindustrien.

Selskapet har ingen direkte konkurrenter, men Lauvås forteller at ettersom teknologien Capeesh tilbyr er direkte komplementær til tjenestene som tilbys av digitale språkopplæringsaktører, har selskapet vakt stor interesse blant globale aktører som har behov for å skreddersy digitale språktrenings-tjenester.

– De har ikke tenkt spillbasert som oss. I tillegg bygges spillappen dynamisk hver gang, slik at den tilpasser seg kunden. For det kommer helt an på hvilket terminologi som brukes i den jobben noen skal ha opplæring i, sier Lauvås om hvordan de skiller seg ut i mengden av språkapper.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

CAPEESH AS

Programvare som skreddersyr språkopplæring til brukere innenfor diverse industrier ved å skreddersy øvelser i industriterminologi i en hvilken som helst bransje. Øvelsene kan også skreddersys i uttale tilpasset brukerens morsmål.

Les mer om selskapet her

TRONDHEIM

Marie Jacobsen Lauvås

6-10

  • BOX OF WORDS AS
  • LOCU INVEST AS
  • NTNU TECHNOLOGY TRANSFER AS
Se hele selskapsprofilen

Videre forteller hun at selskapet det siste året har hatt særlig fokus på å tilpasse teknologien til minoritetsspråk.

– Vi har jobbet hardt for å utvikle en dynamisk språkapp som automatisk tilpasses ethvert morsmål og skriftspråk.

På listen av språk som støttes er Tigrinya (Eritrea og Etiopia), arabisk og somalisk.

– Språk er naturlig nok en stor barriere, som gjør at mange sliter med å få jobb, vise frem sin kompetanse og ikke føler seg inkludert i arbeidslivet. Vi hjelper arbeidsgivere med å løse denne floka.

Lov å gjøre feil

Lauvås forteller at appen også legger opp til at brukerne skal få lov til å leke seg og gjøre feil.

– Når man trener på et nytt språk er man som et barn, og da må det være lov til å gjøre feil. Likevel settes det store krav til vår evne til å kommunisere vår kompetanse på arbeidsplassen, hvor språklige misforståelser kan føre til produktivitetstap og i verste fall en ulykke. Foran arbeidsgiver ønsker vi å uttrykke oss godt fordi vi vet at dette får frem vår kompetanse, og nettopp derfor er vi glade for å kunne tilby Capeesh til arbeidsplasser som ønsker å styrke de språklige ferdighetene hos ansatte, forteller hun.

En annen viktig faktor for selskapet har vært å lage en mobil-app.

– Noe vi kartla tidlig var at i målgruppen, minoritetsspråklige, var det veldig mange som ikke hadde pc, og de fleste språkprogrammer krever at man bruker pc. Hos oss er det spillbasert på mobil, og det gjør det mye lettere å trene hjemme, sier hun og legger till at appen bruker mobilens eget standardspråk.

– Hvis mobilen har arabisk som språk, blir det satt som morsmål.

Hentet kompetanse fra øverste hylle

Capeesh har tidligere hentet (2018) en preseed-runde fra Skyfall Ventures, TRK Group og Tidligfasefondet, og i 2019 ble også det internasjonale fondet Brighteye Ventures med på eiersiden i selskapet.

– Brighteye tok kontakt med oss etter at vi hadde lukket emisjonen for halvannet år siden og ville være med, forteller Lauvås.

Selskapet har også kunnet rekruttere fra øverste hylle, og fikk ifølge LinkedIn i seg Jack Marmorstein som innovasjonsdirektør fra januar. Marmorstein var læringsdirektør for den amerikanske kjempen Rosetta Stone i over 20 år.

Det siste halve året har selskapet, i likhet med de fleste, opplevd treghet i markedet. Men Lauvås sier selskapet ikke har fått en stor knekk.

– Det var litt usikkert i mars til mai, mens i juni har det dukket opp så mange muligheter at vi nesten ikke har tid til ferie. Noen kunder har sittet på gjerdet, og slitt med egne problemer, mens hos andre kunder har det vært stor begeistring. Vi har fulgt opp kundene våre tett for å hjelpe dem, og dette har også resultert i nye innovasjoner fra vår side.