Rune Røsten går fra investeringer til bøker
– Jeg tror at jeg med min brede erfaring fra digital forretningsutvikling og lidenskap for bøker kan gjøre en forskjell for forlaget, kommenterer Rune Røsten, om overgangen fra Schibsted til Aschehoug.
Da Shifter intervjuet den tidligere lederen for venturesatsingen til Schibsted da nyheten om at han skulle slutte kom i februar i år, hadde han ikke bestemt seg for hva veien videre skulle bli. Han antydet imidlertid at han likte å jobbe med tidligfaseselskaper, både på investorsiden, i styret eller kanskje som ansatt.
– Jeg har jobbet med selskaper som prøver å finne sin posisjon og etablere «Product Market Fit», altså at produktet har funnet et marked og fått fremgang. Det ønsker jeg å fortsette med, sa Rune Røsten.
Nå er det klart at han går til et av de eldste selskapene i byen, men som på mange måter har måttet ta en restart de senere årene. Den tidligere ventureinvestoren starter nå som ny direktør for strategi og forretningsutvikling i Aschehoug.
— Vi er veldig glade for å få Rune med på Aschehoug-laget. Hans erfaring vil være viktig for oss i årene som kommer, og han vil bidra til ytterligere å styrke vår posisjon, sier Mads Nygaard, konsernsjef i Aschehoug, i en artikkel i Bok365.
Røsten har lang erfaring fra ulike roller i media og har vært redaktør for Dagbladet.no og leder for DB Medialab. Han har også vært leder for det sosiale nettverket Nettby. De siste 12 årene har han jobbet med investeringer i digitale oppstartselskaper, som leder for Schibsted Ventures i Norge.
— Jeg ser virkelig fram til å begynne i Aschehoug. Jeg tror at jeg med min brede erfaring fra digital forretningsutvikling og lidenskap for bøker kan gjøre en forskjell for forlaget, kommenterer Rune Røsten i meldingen på Bok365.