SAAS

Så mye dro Remarkable inn på utskjelt abonnement

Omsetningen flatet ut, men den nye abonnement-tjenesten skjøt fart og står nå for over fem prosent av de totale inntektene til skrivebrett-selskapet.

Midlertidig administrerende direktør (CEO) Vegard Gullaksen Veiteberg og finansdirektør (CFO) Mikkel Ektvedt i Remarkable.
Publisert Sist oppdatert

Etter superåret 2021, flatet inntektene til Remarkable ut i fjor.

Totalt omsatte det norske skrivebrettselskapet for 2,71 milliarder kroner i 2022, viser nylig offentliggjorte regnskapstall. Det er en økning på drøyt 36 millioner kroner, eller 1,3 prosent fra året før. 

Utviklingen er noe svakere enn de omtrentlige tallene som ble rapportert tidligere i år.

Resultatet før skatt endte på 29,7 millioner kroner, en markant svekkelse fra året før, da samme tall var på 203,8 millioner kroner.

Abonnement i hundre

Remarkable har gått gjennom flere større endringer de seneste par årene, først med lansering av abonnementsløsningen Connect tampen av 2021, sist med endringer i toppledelsen.

Førstnevnte satsing ble kraftig kritisert, blant annet fordi Remarkable i utgangspunktet ville ta betalt for å gi brukerne tilgang til tjenester som Dropbox og Google Drive, som ellers er fritt tilgjengelig via andre enheter, samt for funksjonen som konverterer håndskrift til digital tekst.

Etter et knapt år endret selskapet derimot på modellen, og satset i stedet på egenutviklede ekstratjenester mot en langt lavere månedlig pris. Det så ut til å blidgjøre selv noen av de skarpeste kritikerne.

I regnskapet går det frem at abonnementsinntektene ga betydelige inntekter for Remarkable i fjor. Saas-produktet sto for 146,2 millioner kroner, eller 5,39 prosent av den totale omsetningen.

– 2022 var det første fulle året med Connect som en tjeneste, og vi har iterert litt frem og tilbake. Jeg opplever at vi har funnet et bra nivå gjennom høsten, og sånn sett er resultatet for 2022 noe vi er godt fornøyd med. Det har fortsatt å utvikle seg som forventet. For oss er dette et første steg i det vi tror skal bli et veldig godt produkt, på både kort og lang sikt, sier finansdirektør Mikkel Ektvedt i Remarkable til Shifter.

Han vil derimot ikke kommentere hvor stor andel av omsetningen programvare etter planen skal utgjøre fremover, men sier at kunder kan forvente nye tjenester i Connect-abonnementet innen kort tid.  

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.