saas
SaaS-ledere vil kjøpe startups: Krevende å enes om pris
I 2022 ble flere av de små og mellomstore SaaS-selskapene på Oslo Børs kjøpt opp. Men siden det har det vært relativt stille.
Strategy&-konsulent Jørgen Frost Bø bekrefter at transaksjonsvolumet falt med rundt 40 prosent i fjor, men at det har tatt seg litt opp i 2024.
– Vi er tilbake med rundt 25 prosent samlet, sier han.
Les også | Rapport om 250 nordiske SaaS-selskaper: Her er veksten sterkest
– Innen teknologi var fallet kanskje enda større, men også der har vi fått flere prosjekter i år. Vi er ikke tilbake til 2021-nivå, men selskaper som kombinerer god vekst med god lønnsomhet, får dealer igjennom.
I sommer solgte PE-fondet Longship smarthelse-selskapet Sensio til Nordic Capital Svenska. Mens Visma kjøpte arktiv-SaaSen Acos i august 2023. Siden har Visma kjøpt flere konkursbo, både i Sverige og Norge.
Ifølge Strategy&-konsulent Erling Endresen Fiskerud er aktiviteten relativt stor i hver nisje, og det er ikke bare oppkjøpsfond som shopper, selv om de står for mesteparten av aktiviteten.
– Vi ser eksempler på at store aktører kjøper seg tilleggsløsninger som de kan tilby som en del av sin eksisterende produktportefølje. For eksempel kjøpte Simployer nylig Alexis HR, sier han.
Bra tilgang i hele Norden
Catalystone-gründer Avtar Jasser opplever at det er bra tilgang på SaaS-selskaper innen HR Tech i hele Norden. Catalystone kjøpte svenske Populum tidligere i år.
– Vi har en aktiv oppkjøpsstrategi, sier han og viser til at prisforventningen er kommet noe ned, selv om det kan fortsatt være krevende å enes.
– Vi opplever at avstanden mellom kjøper og selger er størst der man har lav eller negativ lønnsomhet. Mange yngre SaaS-selskaper har kjørt en aggressiv vekststrategi finansiert av VC-investorer og kjører nå tøffe tiltak for å bli lønnsomme, sier han.
Jasser la nylig på vent planer om å gå på børs med HR-tech-selskapet han har bygget opp de siste 20 årene.
Slik han ser det var det mange startups som under perioden preget av aggressiv vekst ikke var helt nøye med hvilke kunder man gikk etter.
– Mange sitter nå med en del kunder som ikke passer med strategien. Dette leder til høy churn, noe som bekymrer potensielle kjøpere, sier han.
Churn er andelen av kundemassen som sier opp i løpet av en gitt periode.
Avventer klarhet rundt rentene
Gustav Line er CEO i Smartcraft som leverer SaaS-løsninger i byggebransjen. Han har inntrykk av at det norske markedet er i et slags vakuum nå.
– I Sverige har rentene kommet ned, og det merker vi godt. I Norge tror jeg mange ventet at rentene skulle falle, og så har ikke det skjedd, sier han. – Nå hersker det en form for pessimisme flere steder.
I fjor varslet Line at han var interessert i å kjøpe andre SaaS-selskaper. Så langt har han kjøpt ett svensk og et britisk selskap, begge til det han omtaler som fornuftige priser. I Norge har han ikke sett gode oppkjøpskandidater som er priset slik at oppkjøp er interessant.
– Mange startups og vekstselskaper har gått tom for penger, og banker på døren etter kapital. Men vi opplever at de enten har kommet i en situasjon hvor vi ikke ser positiv kontantstrøm på veldig lenge, eller at de ikke har justert verdsettelsen sin tilstrekkelig ned enda, sier han.