OPPkjøp
SaaS-selskap kjøper opp Skylabs
Bergensselskap Loyall tilbyr kundeinnsikt og data til hoteller og detaljhandel-bransjen. Nå kjøper de opp techselskap fra Trondheim.
Loyall fra Bergen kjøper opp trønderske Skylabs, melder selskapene i en felles pressemelding.
Loyall ble etablert for litt over åtte år siden, der målet var å bygge lojalitet blant hoteller og restauranters gjester - gjennom kundeinnsikt og data.
Loyall tilbyr programvare som en tjeneste, mens Skylabs er et teknologiselskap som har spesialisert seg på løsninger innen datainnsamling og gjestenett, og har bedrifter som Steen & Strøm, Adresseavisa og Dromedar Kaffebar på kundelisten.
– Etter solid vekst og internasjonal ekspansjon bytter selskapet navn til Loyco, med mål om å bli en «one-stop-shop» for lojalitetsbygging i horeca og retail-bransjen, opplyser bedriften i pressemeldingen.
«Horeca» står for hotell, restaurant og kafé-næringen og «retail» betyr detaljhandel - altså salg av varer og tjenester ut til sluttbruker.
Administrerende Christian Erichsen i Loyco utdyper resultatet fra i fjor:
– Det nydøpte konsernet leverer i 2023 en samlet omsetning på 17,5 millioner kroner – en solid vekst på 293 prosent sammenlignet med 2022. I motsetning til de fleste andre vekstselskaper leverer også selskapet positiv bunnlinje under krevende makroforhold, sier Erichsen.
Skal ut til tre nye land
– Navneendringen markerer en tydligere identitet og strategisk retning for Loyco. Vi har ambisiøse vekstplaner internasjonalt og lanserer nå våre løsninger i Europa gjennom integrasjonspartnere, der de tre første kundene er i Tyskland, Storbritannia og Kypros.
– Oppkjøpet av Skylabs vil støtte oppunder den internasjonale satsingen, sier Martin Kongsvik, gründer og kommersiell direktør i Loyco.
Skylabs har en historie som strekker seg lenger tilbake oppkjøperen. Siden 2009 har de vært en teknologiselskap med base i Trondheim. Loyco kjøper opp selskapet i sin helhet.
– Oppkjøpet av Skylabs er et viktig skritt mot å bli en totalleverandør innen lojalitetsbygging for akttører i horeca og retail-bransjen. Vi går fra medlemsadministrasjon og medlemskommunikasjon til å nå alle gjester, sier Christian Erichsen, gründer og administrerende direktør i Loyco.
Han forteller at dette inkluderer et forbedret grensesnitt som forenkler integrasjoner og selvbetjening, samtidig som det utvider mulighetene for kundelojalitet og kommunikasjon.
– Vil styrke posisjonen vår
– Vi har identifisert store synergier i løsningene og er overbevist om at samarbeidet vil styrke posisjonen vår i markedet, sier Erichsen.
Skylabs sine løsninger vil en valgfri tilleggsfunksjon for Loyco sine kunder.
– Vi er stolte over å bli en del av Loyco og har store ambisjoner på hverandres vegne. Partnerskapet vil bidra til å bygge enda bedre løsninger for hoteller og hjelpe dem å ta opp kampen mot OTA-gigantene. Nå ser vi frem til å bygge et ledende miljø innen kundelojalitet - og innsikt i horeca-bransjen, sier Thomas Jelle, styreleder i Skylabs.