Gründere i SafetyWing er Sarah Beyahte Sandnes, Hans Nyvold Kjellby og Sondre Rasch.
Gründere i SafetyWing er Sarah Beyahte Sandnes, Hans Nyvold Kjellby og Sondre Rasch.

SafetyWing åpner opp interaktivt corona-kart: Samler livsviktig informasjon fra hele verden

Kartet ble i utgangspunktet utviklet for selskapets remote-brukere: – Vi fikk en flom av spørsmål, sier medgründer og CEO Sondre Rasch.

Publisert Sist oppdatert

SafetyWing leverer helseforsikring til rundt 20.000 digitale nomader og ansatte verden rundt. I forbindelse med coronakrisen tok det helt av på kundesupport.

Flere tusen brukere trengte akutt hjelp med å evakuere. Enda flere slet med å finne riktig informasjon.

– Vi fikk en flom av spørsmål fra kunder om hva de skulle gjøre, reise hjem, gå i karantene også videre. Mange av kundene våre var i Asia, Sør-Amerika og Europa. Det var ikke så lett å gi råd, , sier medgründer og CEO Sondre Rasch.

– I Norge er all informasjon offentlig og lett tilgjengelig. Mens i en del andre land var det umulig å finne fram til riktig informasjon. Retningslinjer endret seg så fort og alle landene hadde ulike strategier. Det førte til mye forvirring og stress for alle.

Løsningen ble å lage en sentralisert interaktiv database med den viktigste informasjonen om viruset i alle land i verden. Det tok dem noen dager å utvikle det i samarbeid med deres brukere, gjerne journalister, forskere og forfattere.

– På kartet får du oversikt over reiserestriksjoner, karanteneregler, statistikk over antall smittede, link til landenes helsemyndigheter også videre. Tjenesten er oppdatert en gang om dagen, men noen ganger må vi oppdatere den enda oftere fordi regelverk endrer seg så fort, sier Rasch.

I starten skulle det være kun for deres brukere, har nå blitt lansert for hele verden på flattenthecurve.global, slik at flere har tilgang på livsviktig informasjon.

Fikk ide i Konsus

Ideen til SafetyWing kommer fra Rasch første startup - Konsus, som finnes i dag under navnet Superside.

– Vi oppdaget at mange frilansere og digitale nomader manglet gode løsninger for helseforsikring. Så da tenkte vi; hva om vi lager folketrygd på nett?

De ble med på Y-Combinator i 2018 og lanserte det første produktet samme år. Det ble en helseforsikring for digitale nomader i alderen 10-69 år. I dialog med kundene fikk de en ny idé.

– Vi ble kontaktet av mange bedrifter som enten hadde alle eller noen ansatte som jobbet remote og trengte hjelp med forsikring. Så året etter lanserte vi et nytt produkt – helseforsikring for bedrifter som har remote ansatte.

– Et norsk selskap som skal ansette en person i for eksempel Mexico har ikke anledning til å gi dem tilgang på norske helsetjenester, men de kan kjøpe helseforsikring gjennom oss.

I tillegg til helseforsikring kan de kjøpe forsikring i forbindelse foreldrepermisjon, tannlegetjenester også videre. Den type forsikring gjelder uansett alder. Bedrifter betaler månedlig gebyr og kan endre navn eller legge til flere ansatte.

– Vi har lokal hjelp i over 175 land i verden og ansatte på kundeservice døgnet rundt. De kan hjelpe brukere med å finne lege og sykehus som er en del av vårt nettverk.

Kjerneteamet strekker seg fra California til Finland. Det er 10 timers forskjell i tidssoner.
Kjerneteamet strekker seg fra California til Finland. Det er 10 timers forskjell i tidssoner.

Remote work

I tillegg til Sondre, er de også to medgründere - CTO, Sarah Beyahte Sandnes og COO, Hans Nyvold Kjellby. De kjenner hverandre fra Sørlandet og fra tiden på Gründerskolen. I dag jobber de selv remote.

Sandnes sier at deres kjerneteam strekker seg fra California til Finland. Det er 10 timers forskjell i tidssoner.

– Vi jobber med kjernetid slik at vi i USA og Sør-Amerika begynner tidligere, mens Europa begynner senere, slik at vi får litt overlapp i arbeidstimene våre.

– For kommunikasjon bruker vi en sammensetning av Slack, Notion og Sococo. I Sococo kan vi se alle som er på jobb, sett opp møter eller slå av en prat når vi føler for det.

– Hvordan har det vært å bygge denne type selskap?

– Vi er basert i Silicon Valley samtidig som vi har en fot i en gammeldags bransje. Alle på teamet er ambisiøse og energiske, og det kan by på utfordringer når produktoppdateringer kan ta et helt år.

– Så vi finner måter å innovere på ved å bygge ut teknologien vår. For eksempel gjennom automatisering, utvikling av mobil-app, og det nye globale coronaviruskartet.