Stine Fiksdal, tidligere leder for kundeområdet i Sbanken, har begynt å jobbe i startupen Lifeplanner.
Stine Fiksdal, tidligere leder for kundeområdet i Sbanken, har begynt å jobbe i startupen Lifeplanner.

Sbanken-leder hopper av: Tar med «vinneroppskrift» til tech-startup

Den «digitale safen» Lifeplanner trigget skaperkraften i Stine Fiksdal, tidligere leder for kundeområdet i storbanken. Nå skal selskapet jobbe for å bli lanseringsklare.

Publisert Sist oppdatert

Stine Fiksdal var inntil nylig leder for kundeområdet i Sbanken. Nå har hun takket ja til jobb i selskapet Lifeplanner. Teamet er stasjonert i Oslo og Bergen og utvikler en plattform for lagring, organisering og deling av «alt som er viktig i livet».

Det være seg fødselsattest, jobbattester, vitnemål, forsikringspapirer og økonomiske forhold, kontaktinformasjon til fastlege og advokat, med mer.

Selskapet har to øvrige ansatte; gründerne Lillian van Cuilenborg og Kathleen Meling. De etablerte Lifeplanner i 2018 og planlegger lansering til høsten.

Fiksdal er ansatt som markedsansvarlig.

– Etter mange år med sterkt fokus på vekst og utvikling, går Sbanken nå over i en ny fase hvor fokus på effektiv drift og mersalg til eksisterende kunder blir hovedprioritet. I den forbindelse var det naturlig for min del å ta en fot i bakken og vurdere hvor jeg ønsker å bruke mine krefter og motivasjon fremover, sier Fiksdal.

Hun hadde vært i tenkeboksen og vurdert mange ulike alternativer i både små og store organisasjoner, før hun valgte å gå «all in» i en startup.

– Det at jeg til slutt valgte å gå for et lite gründerselskap fremfor en stor organisasjon, var rett og slett at det å få være med å bygge noe helt fra grunnen av trigget skaperkraften og kreativiteten i meg, sier Fiksdal og legger til:

– Bygget opp på en enkel og kundevennlig nok måte, tror jeg at Lifeplanner har et kundenyttig produkt som treffer markedet helt perfekt med tanke på timing.

Lifeplanner-teamet: IT-ansvarlig Kathleen Meling, daglig leder Lillian van Cuilenborg og markedsansvarlig Stine Fiksdal.
Lifeplanner-teamet: IT-ansvarlig Kathleen Meling, daglig leder Lillian van Cuilenborg og markedsansvarlig Stine Fiksdal.

«Digital safe»

Lifeplanner-gründerne jobbet begge i Nordea da kongstanken om plattformen ble født. Med erfaring fra blant annet livsforsikring, hadde de sett hvor mye etterlatte strevde med å få en viss oversikt: Hvor hadde vedkommende pengene sine, forsikringer, pensjon og øvrige verdipapirer?

Da Lifeplanner senere ble en del av The Factorys akseleratorprogram, sto imidlertid en pivotering for tur; fra å være «end of life-portal» - til å gi verdi gjennom alle faser i livet. Sluttproduktet ble en «digital safe» der brukere kan velge om de vil dele hele eller deler av kontoen sin med andre.

– Vi så på hva vi kan gjøre i forkant, som gjør at folk kan stå bedre rustet til ulike livshendelser som kan inntreffe. I høst kjørte vi også en pilot der 70 prosent av brukerne så en verdi i å ha en oversikt over dokumenter i det daglige, sier medgründer og daglig leder van Cuilenborg.

Lifeplanner har via Skatteetaten fått godkjenning til å koble seg på offentlige registre og vil fremover jobbe med å integrere tjenesten mot bankbransjen.

– Timingen er perfekt. Vi er i en tid hvor stadig flere API-er åpnes opp. Og ikke bare åpnes de opp, men vi ser også at infrastrukturen hos de ulike selskapene begynner å komme på plass, slik at de faktisk klarer å levere brukbare data.

– Tenk stort, start smått, lær fort

LifePlanner er nå i dialog med flere potensielle samarbeidspartnere - fortrinnsvis banker eller forsikringsselskap med tanke på distribusjon av produktet. Selskapet skal tilby en årlig abonnementsløsning overfor kunder og samtidig gi en «kickback» til distribusjonspartneren. Lifeplanner-konseptet skal ifølge teamet være supplerende til distributørens eksisterende verditilbud.

– Vi tenker å selge MVPen direkte til sluttbruker, for å være tett på og raskt kunne justere eventuelle bugs og mangler. For å få opp salgstall og volum vil det imidlertid kreves en slagkraftig distribusjonskanal, sier van Cuilenborg.

– Hvem er konkurrentene deres?

– I Norden i dag ser vi ingen. I USA derimot har du aktører som har holdt på i noen år. Løsningene deres kan ligne på vår prototype, hvor de er helt manuelle, sier van Cuilenborg.

Medgründer og daglig leder Lillian van Cuilenborg.
Medgründer og daglig leder Lillian van Cuilenborg.

– Hvorfor er det ingen som har tatt tak i dette før, tror du?

– Det skyldes nok at det har falt litt mellom ulike bransjer. For hvis du ser på det tradisjonelle aktør-bildet, har du bankene, advokater, begravelsesbyråer og det offentlige. Alle leverer litt tjenester på disse områdene i livet, men det å samhandle har åpenbart ikke vært på agendaen, sier van Cuilenborg.

Fiksdal har også tidligere jobbet sammen med Lifeplanner-gründerne og var på forhånd sikker på at dette var «drivende, dyktige damer».

– Tenk stort, start smått, lær fort, blir vårt viktigste motto fremover, sier hun.

Fiksdal skal i første omgang sikre de rette samarbeidspartnere. Videre er hun opptatt av at Lifeplanner har et godt og salgbart produkt helt fra start.

– Her vil jeg nok ha stor nytte av min erfaring fra Sbanken når det gjelder kundefokus og merkevarebygging. Jeg kommer også til å jobbe mye med å kartlegge og rigge de rette distribusjonskanalene, sier Fiksdal og legger til:

– Jeg merker allerede at jeg får mye positiv energi av å være en del av gründermiljøet generelt og Lifeplanner spesielt, sier hun.

– Krevende å stå ansvarlig

Det har ifølge Fiksdal vært lærerikt å være med på å drive de store endringene Sbanken har vært gjennom siden børsnotering i 2015. Samtidig har det vært krevende å stå ansvarlig for så store omstillinger, forteller hun.

– Det er derfor naturlig at stafettpinnen leveres videre nå når organisasjonen går over i en ny fase, sier hun og legger til:

– På det personlige planet er det alltid tungt å ta en slik avgjørelser, spesielt fordi det også innebærer å ta farvel med gode og dyktige kollegaer som man blir både glad i og knyttet til. Samtidig er jeg nok er en bedre igangsetter og endringsdriver enn drifter og forvalter, og derfor var tiden moden for å gå videre utenfor banken.

Fiksdal har blant annet jobbet med rebranding, oppbygging av nye forretningsområder og omstilling til en mer agil organsiasjon i Sbanken. Hun tar særlig med seg bankens «unike kundefokus» videre.

– Det at banken har vært gjennom så store omstillinger og likevel har klart å beholde bransjens mest fornøyde kunder, er en bragd i seg selv. Det, kombinert med en systematisk merkevare- og kulturbygging tror er en god vinneroppskrift.

Powered by Labrador CMS