Raoul Grünthal er direktør i Schibsted Next.
Raoul Grünthal er direktør i Schibsted Next.

Schibsted firedoblet startup-investeringene fra 2018 til 2019. Se oversikten over alle selskapene de har eierskap i.

Mediegiganten vil gjenskape digitale versjoner av avisenes økosystem. –Vi er definisjonen på hva et moderne medieselskap skal være, sier Schibsted-direktør Raoul Grünthal.

Publisert Sist oppdatert

Schibsted (og Finn.no) har investert i fire norske og syv svenske startups i løpet av 2019. Totalt sitter mediekonsernet på eierandeler i 23 startups, og hundre prosent eierskap i ytterligere 10 selskaper. (Se alle selskapene nederst i saken).

Kommunikasjonsdirektør i Schibsted, Camilla Kim Kielland, vil imidlertid ikke oppgi hvor mye kapital Schibsted har gått inn med.

—Det vi kan si er at Schibsted har vært en «venture capitalist» i nesten 20 år, så det har naturlig nok blitt noen hundre millioner kroner brukt på denne type investeringer de siste årene. Og i 2019 firedoblet vi (sammenlignet med 2018) våre investeringer i de mest spennende entreprenørene og selskapene i Norden, sier hun.

For å lese artikkelen må du ha abonnement på Shifter+

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Årsabonnement på SHIFTER+
3690,- per år



Bestill her

Månedsabonnement på SHIFTER+
369,- per mnd



Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år

Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd

Bestill her