Raoul Grünthal er direktør i Schibsted Next.

Schibsted firedoblet startup-investeringene fra 2018 til 2019. Se oversikten over alle selskapene de har eierskap i.

Mediegiganten vil gjenskape digitale versjoner av avisenes økosystem. –Vi er definisjonen på hva et moderne medieselskap skal være, sier Schibsted-direktør Raoul Grünthal.

Publisert Sist oppdatert

Schibsted (og Finn.no) har investert i fire norske og syv svenske startups i løpet av 2019. Totalt sitter mediekonsernet på eierandeler i 23 startups, og hundre prosent eierskap i ytterligere 10 selskaper. (Se alle selskapene nederst i saken).

Kommunikasjonsdirektør i Schibsted, Camilla Kim Kielland, vil imidlertid ikke oppgi hvor mye kapital Schibsted har gått inn med.

—Det vi kan si er at Schibsted har vært en «venture capitalist» i nesten 20 år, så det har naturlig nok blitt noen hundre millioner kroner brukt på denne type investeringer de siste årene. Og i 2019 firedoblet vi (sammenlignet med 2018) våre investeringer i de mest spennende entreprenørene og selskapene i Norden, sier hun.

Selskapene mediekonsernet har investert i rommer alt fra hjemme-alarm til hjemme-leger, samt forsikrings- og banktjenester.

FAKTA: Schibsted

  • Schibsted er Skandinavias største og et av Nordens ledende medieselskap.
  • Schibsted er organisert i tre forretningsområder, med hovedvirksomhet i Norge, Sverige og Finland.
    • Nordic Marketplaces (i Norge inngår Finn.no her)
    • News Media (mediehusene VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet og Svenska Dagbladet)
    • Next (innbefatter Schibsteds venture-virksomhet med spesielt fokus på fintech, digitale vekstselskaper som Lendo, Prisjakt, Let's deal m.flere, og distribusjon (Helthjem, Svosj, Morgenlevering etc.)
  • Våren 2019 knoppet Schibsted av et eget selskap for all rubrikkvirksomhet utenfor Norden. Selskapet, Adevinta, er notert på Oslo Børs. Schibsted eier 60 % av Adevinta.
  • I dag (per februar 2020) består Schibsted av 5000 ansatte i 6 land. Konsernsjef er Kristin Skogen Lund.

Vil skape et nytt "Adevinta"

Raoul Grünthal styrer konsernområdet Schibsted Next, hvis mandat er å bygge verdi for Schibsted inn i fremtiden. Det skjer både gjennom å utvikle neste generasjons medieprodukter internt, men også investere eksternt i startups som har synergier med mediegiganten.

–Vi har en historie der vi har lyktes med å bygge det vi kaller for markedsplasser til en global aktør som til slutt ble så stor så det var logisk å børsnotere den delen av virksomheten som lå utenfor Skandinavia. Det skapte mye verdi og det var veldig suksessfullt, sier Next-direktøren til Shifter.

Han forteller at deres ambisjon og hans jobb er å forsøke å lykkes med det samme igjen, med nye virksomheter.

–Det er ikke sikkert de vil være like store som «markedsplassene» ble, men vi tror at den verdiskapningen er veldig viktig for å kunne lykkes også innen de eksisterende forretningsområdene, sier han og sikter til den tradisjonelle medievirksomheten til Schibsted.

Er Schibsted fortsatt et mediekonsern?

–Med et bredt eierskap i så mange ulike bransjer, blir det riktig å kalle Schibsted et medieselskap?

–Jeg synes det, men man kan legge mye i det ordet. Jeg mener nettopp at vi er definisjonen på hva et moderne medieselskap skal være. Og jeg tror en måte å bygge et digitalt medieselskap på i dag, er å gjøre det på denne diversifiserte måten, ved at man har et antall ulike produkter i ett konsern men som lever i et felles økosystem.

Han peker blant annet på at når Schibsted driver sine aviser, så er det naturlig at de tjener penger på annonser og at leserne betaler for å lese dem. Men ved siden av det, tror han at de kan bygge en verdi gjennom å utnytte den rekkevidden og kraften som finnes i avisene for å bygge nye virksomheter.

–Der har vi historisk bygget rubrikkmarkeder, og nå i de senere årene har vi bygget finansielle tjenester som er en helt annen business enn journalistikk, men der man med kraften som finnes i journalistikken og markedsplasser som finn.no, kan man bygge nye ting, og peker blant annet på forbrukslåns-sammenlignings-tjenesten Lendo som har skapt store verdier for Schibsted de senere årene, sier han.

Strategien er å bygge økosystem

– Så mediene blir en distribusjonskanal for nye selskaper?

–Ja, men egentlig er ikke det så rart, fordi hvis du ser på hva en avis har vært historisk sett, så er ikke en avis bare nyheter. Går man tilbake 15-20 år, da du fikk Aftenposten på døra i helgen, så var det en veldig tykk avis. Og det var ikke fordi vi hadde flere nyheter da, men fordi det fantes så mange ulike sorter innhold og markedsplasser i den avisen. Det som har hendt når vi digitaliserer, er at mange av disse produktene eller områdene, har tendert til å bli egne produkter eller egne varemerker. Men de kan leve i ett og samme økosystem. De kan sende trafikk til hverandre, sier han.

Strategien er med andre ord å forsøke å gjenskape et økosystem, som tidligere da fantes i avis-universet, men som nå skjer gjennom digitale tjenester og produkter.

Må ha en strategisk verdi

– Når vi kjøper oss inn i selskap, så ønsker vi alltid at det må eksistere en synergi med det øvrige Schibsted. Men så har vi selvsagt et «venture-mindset», fordi vi leter etter samme type selskap som venture-spillerne gjør, men vi gjør det alltid ut fra et industrielt perspektiv, sier Grünthal.

–Men hva er det strategiske rasjonale for å ha en så mangfoldig selskapsportefølje?

–Selv om markedsplassene har vært en stor suksess, må vi ikke glemme at vi også har mislyktes med mange ting. Man kan aldri gjette helt rett. Jeg kan ikke si eksakt hvilke virksomheter som kommer til å være fremgangsrike om ti år. Derfor må vi plante flere frø. Og først når vi ser at noe fungerer, så kan vi skalere og satse mer penger og bygger det større. Men i den første fasen må man være aktiv på ulike markeder.

Med markedsplassene har de sett at det finnes en langsiktig og strukturell og strategisk grunn til å ha det sammen med aviser. Det er derfor det finnes en logikk i at finn og blocket finnes i samme konsern som for eksempel VG og Aftonbladet, understeker han.

–I det nye vi bygger kan man tenke seg at det kommer ting som man lykkes bygge takket være de posisjonene vi har i dag, men deretter blir de langsiktige synergiene mindre. Ja, da kan vi selge dem og starte noe nytt, eller så kan vi tenke oss at det blir akkurat som med markedsplassene, at det finnes langsiktige synergier, og da kommer det til å bli en integrert del av Schibsted-konsernet i fremtiden. Der kan vi være litt pragmatiske, sier Next-sjefen.

Eierandeler i norske startups:

Hjemmelegene (2019), 15 prosent

Homely (2019), 12 prosent

Tillit Forsikring (2018), 14 prosent

Harvest Funds (2017), 13 prosent

FundingPartner (2018), 10 prosent

Inzpire.me (2019), 11 prosent

Zoopit (2015), 51 prosent

Nettbil (2019), (eies gjennom Finn.no) 67 prosent

Eierandeler i svenske startups

Add Health Media (2019) 27 prosent

Ahum (2017) 13 prosent

Albert (2016) 24 prosent

Bynk / Rocker (2016), 32 prosent

Capcito (2019) 13 prosent

DicoPay (2019) 11 prosent

Habity (2018) 23 prosent

Hygglo (2017) 24 prosent

Hypoteket (2016) 50 prosent

Insurello (2019) 14 prosent

MindApps (2019) 18 prosent

Pej (2019) 15 prosent

Podme (2019) 23 prosent

Yepstr (2017) 14 prosent

Woilà (2020) 16 prosent

Schibsted eier 100 prosent av disse selskapene:

Kickback

Lendo

Prisjakt

Compricer

Let’s deal

Möteplatsen

Tv.nu

Klart

Kundkraft

EasyAd

HØR HELE INTERVJUET MED RAOUL GRÜNTHAL HER (eller last det ned i din podcast-klient):