Sirkulærøkonomi

Schibsted gir fra seg kontrollen i «second hand»-appen Plick

Selskapet har kuttet kostnader for å oppnå lønnsomhet, nå tar gründerne over styringen.

Bruktklær-appen Plick gjør det godt blant yngre brukere.

Den svenske appen Plick, som spesialiserer seg på kjøp og salg av bruktklær, gjør suksess blant unge brukere. Nå reduserer Schibsted sin eierandel fra 51 til 49 prosent, og gir dermed mer styring tilbake til gründerne.

– De ser at vi trenger mer kontroll, og at de kan støtte oss uten å ha majoritetseierskap, sier Plicks daglige leder og medgründer Jimmy Heibert til Breakit.

I 2024 forventer selskapet en omsetning på 30 millioner kroner, opp fra 16 millioner året før. Tapene ventes å halveres, fra 39 til rundt 20 millioner kroner. Plick har også innført transaksjonsavgifter på plattformen, noe som har gitt et økonomisk løft.

Samtidig har brukermassen endret seg. En økende andel menn tar i bruk appen, og interessen for second hand-parfyme og skjønnhetsprodukter øker kraftig.

Schibsted investerte i Plick via Marketplaces-divisjonen i 2021, med en verdsettelse på 260 millioner kroner.

Artikkelen er skrevet ved hjelp av ChatGPT og redigert og desket av redaksjonen i Shifter.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.