Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted.

Schibsted henter venture inn i konsernledelsen

Startup-porteføljen til mediekonsernet flyttes til en ny avdeling i en større omorganisering. – I et lengre perspektiv er dette et signal om at Schibsted øker fokus på venture, sier den nye sjefen på området.

Publisert Sist oppdatert

I vår ble det kjent at sjefen for Schibsted Next, Raoul Grünthal, ga seg. Nå splitter mediekonsernet opp forretningsområdene som har ligget i denne avdelingen inn i flere utpregede fokusområder, opplyses det i en børsmelding.

Det påvirker startup-porteføljen, som inkluderer Fundingpartner, inzpire.me og Hjemmelegene, blant andre.

– Den nye organisasjonsmodellen handler om å matche forretninger som kan gjøre hverandre bedre, og samtidig gi alle forretningsområdene våre fokuset og retningen de trenger for å vokse, sier administrerende direktør Kristin Skogen Lund i meldingen.

Flytter startups

Blant annet vil alle oppstartsselskapene i porteføljen til Schibsted fra 1. juli ligge under den nye avdelingen Financial Services and Venture, med unntak av distribusjons- og netthandelsselskapene.

Hensikten er ifølge konsernet å rendyrke satsingen på disse områdene. Begge defineres som svært viktige vekstområder av Schibsted.

Schibsted-veteranen Dan Ouchterlony får ansvaret for å lede den nye satsingen. Han er i dag Investment & Business Area Manager innen fintech i konsernet. Han blir en del av konsernledelsen i sin nye rolle.

På kort sikt fører ikke endringene til en stor kursendring for startup-strategien til Schibsted, sier han, annet enn at de kommer til å «øke fokuset» på sine eksisterende selskaper.

– Vi er forpliktet til våre investeringer og det er høy aktivitet i porteføljen. Vi er der for våre entreprenører.

– I et lengre perspektiv er dette et signal om at Schibsted øker fokus på venture, at dette nå kommer hele veien inn i Schibsteds konsernledelse, sier han.

Best i klassen

Ouchterlony er ikke snauere enn å sette en personlig målsetning om å bli best i Norden på investeringer innen «corporate venture», det vil si venture med en industriell tilnærming.

– Vi skal fortsette å invester i gründere som ser nytten av Schibsteds sterke økosystem, tjenester som driver trafikk, bygger varemerke, og selvsagt over 5000 kolleger som kan hjelpe til, sier han, og understreker at Schibsted bidrar i vekstselskaper med mer enn bare penger.

– Schibsted gikk nylig inn med en av sine hittil største ventureinvesteringer i Bookis. Er dette nok et tegn på at Schibsted er villig til å sette mer penger på slike investeringer?

– Ja, det er absolutt et positivt tegn. Spesielt i selskaper der vi kjenner igjen Schibsteds «mission» om å hjelpe folk i hverdagen, å gjøre smartere beslutninger. I Bookis så vi tidlig et stort vekstpotensial. De har en tydelig bærekraftsprofil, som vi ser er viktig for brukerne også. De har et engasjert og sterkt team og en tjeneste som brukerne virkelig tar til seg. Alt dette er perfekt for selskaper vi vil invetsre i - og samarbeide med.

– I den overordnede strategien som kommuniseres, ligger den en plan om å gjøre Schibsted til et bredere selskap enn i dag. Hvilken rolle kan startups spille her?

– Det er ikke noe tydelig fokus på bredde i dette. Det er derimot et tegn på at vi kommer til å bli mer ambisiøse, mer fokusert på respektive områder og få en mer rendyrket struktur.

– Hva gjelder startups kommer vi til å bli bredere i den forstand at vi nå kan finne enda flere områder å investere i. Fortsette å ta risiko og satse på fremtiden. Det er noe vi i Schibsted har vært veldig god på. Og derfor jeg fortsatt har det veldig gøy på jobb, sier Ouchterlony, som har over 15 års fartstid i Schibsted.

– Startups og gründere kan hjelpe oss med å se fremtiden raskere enn vi selv gjør, og de utfordrer oss. Det skaper en fin dynamikk. Samtidig kan vi hjelpe selskapene med å vokse raskere.

Jakter bredere portefølje

I tillegg flyttes distribusjons- og netthandelsselskapene til en egen avdeling, EVP Nordic Marketplaces. Dette omfatter blant annet selskaper som Helthjem, Morgenlevering, Zoopit og Svosj, som var hovedårsaken til den sterke utviklingen til Schibsted Next i fjor.

Nåværende Finn.no-sjef Christian Printzell Halvorsen får lederansvaret for denne avdelingen, og jakten på en ny sjef for bruktmarkedet er i gang.

Til sist oppretter Schibsted et nytt område som skal «forme og utføre en mer holistisk investeringsstrategi for å drive transformativ vekst,» heter det i meldingen.

En av målsetningene med denne satsingen er å identifisere muligheter for investeringer, vekst og transformasjon. Dette arbeidet kan potensielt bredde ut porteføljen til Schibsted med nye type selskaper og merkevarer.

Til denne satsingen har Schibsted opprettet en ny lederstilling, Chief Investment Officer, som skal sitte i konsernledelsen. Også her er rekrutteringsprosessen iverksatt.