Fra venstre gründerne Arne-Morten Willumsen og Lasse Brurok i Bookis, henholdsvis daglig leder og markedssjef.
Fra venstre gründerne Arne-Morten Willumsen og Lasse Brurok i Bookis, henholdsvis daglig leder og markedssjef.

Schibsted investerer millioner i Bookis: – Rett og slett utrolig begeistret

Går inn med tosifret antall millioner i markedsplassen for bruktbøker.

Publisert Sist oppdatert

Bookis ble lansert i 2017, og har i dag over 70.000 brukere. Nå går Schibsted inn med 12 millioner kroner i virksomheten, opplyser selskapet i en pressemelding.

– Vi er naturligvis litt mer forsiktig med investeringer i lys av den usikre tiden vi er inne i nå, men Bookis var vi ikke i tvil om, sier Rune Røsten, leder for Schibsted Growth.

Godt kjent

Under korona-krisen har startupen, en plattform for kjøp og salg av brukte og nye bøker, opplevd en solid økning i omsetning på rundt 50 prosent. Det er likevel ikke avgjørende for at Schibsted nå investerer.

De to aktørene har vært i kontakt en stund allerede, gjennom distribusjonstjenesten HeltHjem, som er deleid av Schibsted og Polaris.

– Vi er utrolig glade for at vi nå endelig har kunnet gå inn på eiersiden, sier Christian Horn Hanssen, investment manager i Schibsted Growth, som investerer i digitale gründerselskaper.

– Når vi går inn i selskaper er det alltid med et langsiktig perspektiv, og med store ambisjoner. Det gjelder også Bookis, understreker han.

Norge og Sverige

– Vår ambisjon er å være best på kundeopplevelse og teknologi. Vi har utviklet Nordens største markedsplass for nye og brukte bøker. Med Schibsted på laget gleder vi oss til å vokse Bookis videre i Norge, men også i Sverige - hvor vi lanserte i januar. Vi har allerede en solid base av kunder, men potensialet er mye større. Det skal vi realisere nå, sier medgründer og daglig leder i Bookis, Arne-Morten Willumsen.

Ifølge selskapet blir det kjøpt over 31 millioner bøker hvert år i Norge, men få bøker selges brukt.

– Bookis skal bidra til at folks bokhyller blir tilgjengelig for alle - slik at bøkene får et nytt liv i stedet for å være gjemt bort i bokhyller, pappesker, loft og kjellere, sier Willumsen.

Millioner og markedsføring

Ut over pengene kan Schibsted særlig bidra med kunnskap og kapasitet på markedsføring, forteller Horn Hanssen.

– Nettopp det aspektet er utrolig viktig for at selskapet skal vokse videre, sier han.

– Å inngå partnerskap med en aktør vi allerede kjenner til og samarbeider godt med er en ekstra motivasjonsfaktor for oss, i tillegg til at Schibsted sitter på en produktportefølje som vi nå får gleden av i enda større grad enn tidligere. Vi er rett og slett utrolig begeistret for at vi får Schibsted med som investor og partner, sier medgründer og markedssjef i Bookis, Lasse Brurok.

Erfaring

Bookis er ikke en ordinær nettbutikk, men en markedsplass der en kan kjøpe og selge bøker fra og til egen bokhylle, uten mellomledd. Bookis legger spesielt vekt på at Schibsted allerede er en erfaren eier og driver av markedsplasser - som Finn.no.

– Det Schibsted historisk har fått til med både Finn i Norge, men også med Blocket i Sverige og øvrige internasjonale markedsplasser i verden, er imponerende. Det gjør at vi kjenner oss veldig trygge på at vi har fått en partner og investor på laget som virkelig forstår både forretningsideen vår og våre internasjonale ambisjoner. Selv om Bookis i dag er en plattform for bøker, er ambisjonen på sikt å bruke plattformen også til andre produkter. Er det noen som kan bidra til å forløse dette, så er det nettopp Schibsted, sier Willumsen.

Tror på nye nisjer

– Historier og kunnskap i bokform er like viktig og aktuelt som det alltid har vært, også i analog form. Det gjelder både nye og gamle bøker, til tross for at vi de siste årene ser en betydelig utvikling i tilgjengeliggjøring av digitale bøker - og lydbøker. Vi har fortsatt troen på at markedet for fysiske bøker er - og vil i lang tid fremover - fortsette å være stort. Det sagt, så tror vi at Bookis også har et potensial med tanke på bruke plattformen for kjøp og salg av også andre produkter som er spesielt egnet for å distribueres mellom hjemmene, sier Røsten, leder i Schibsted Growth.