OPPKJØP
Schibsted kjøper Inzpire.me
Mediekonsernet øker sin investering i teknologiselskapet fra 25 til 90 prosent. – At vi gikk for et salg nå har delvis med et trått kapitalmarked å gjøre, sier gründer Marie Mostad.
Schibsted har vært på eiersiden i influencer-startupen Inzpire.me siden 2019.
Oppstartsselskapet som ble startet i 2016 og fortsatt ledes av gründerne Mads Lyngstad og Marie Mostad, har vokst kraftig siden etableringen, med nær dobling av inntektene hvert år.
Fjoråret var derimot mer tungrodd. Omsetningen økte fra 44,4 millioner kroner til 46,1 millioner kroner, mens driftsresultatet bar preg av tunge investeringer, og svekket seg fra underskuddet på 5,2 millioner kroner til minus 23,7 millioner kroner.
I fjor fortalte gründerne til Shifter at de egentlig hadde tenkt å hente kapital, men utsatte planen på grunn av det urolige kapitalmarkedet. Samtidig gjorde de kutt i staben.
– Resultatet i seg selv har ikke spilt inn, men at vi gikk for et salg nå har delvis med et trått kapitalmarked å gjøre. Men vi har holdt på i syv år, og når vi fant en så god partner som Schibsted, synes vi at timingen var god, sier Mostad til Shifter.
Partene har ikke oppgitt prisen Schibsted betaler for å kjøpe selskapet. Lyngstad og Mostad satt før transaksjonen med omkring 35 prosent, og har solgt en del aksjer - men sitter på de resterende ti prosentene.
– Det er kjempegøy, også fordi vi gleder oss til det som kommer i neste kapittel. Dette er ikke en avslutning for oss, mer at vi går inni en ny fase, sier Mostad.
– Vår prioritet fremover vil være å levere et produkt av høy kvalitet til våre kunder, samt utvikle plattformen videre og på sikt utvide til nye markeder, sier Lyngstad i en pressemelding.
Investorer som Snö Ventures og Altitude Capital har solgt sine andeler.
Schibsted vil beholde Inzpire.me som en selvstendig enhet, og selskapet vil inngå i porteføljen under Schibsted Marketing Services, ledet av Per Håkon Fasting. Cecilie Eriksrud går inn som styreleder i selskapet.
– Vi ser et betydelig vekstpotensial i denne kategorien, og med kombinasjonen av Schibsteds erfaring innen annonser og markedsføring og Inzpire.me sin kompetanse innen infrastruktur, er vi godt rustet til å ta del i den videre utviklingen, sier Per Håkon Fasting, konserndirektør for annonse i Schibsted, i en pressemelding.
For ordens skyld: Schibsted er også hovedeier i Shifter.