media

Schibsted kjøper TV-kanaler

Schibsted kjøper TV- og medievirksomheten til Telia, som blant annet omfatter svenske TV 4. Prisen er 6,8 milliarder kroner.

Siv Juvik Tveitnes, konsernsjef i Schibsted Media, og Patrik Hofbauer, konsernsjef i Telia Company.

– Avtalen om å kjøpe to av de mest populære TV-kanalene i Sverige og Finland befester Schibsted Medias strategi om å styrke uavhengig journalistikk, investere i kvalitetsinnhold og utvikle attraktive medieprodukter i hele Norden, heter det i en pressemelding fra Schibsted.

Ifølge selskapet gjør de dette blant annet for å tenke langsiktig og styrke journalistikken i urolige tider.

– TV4 og MTV er anerkjente, uavhengige nyhetsformidlere og sentrale aktører i å fremme demokratiske verdier nasjonalt. De er også ledende innen underholdning og drama av høy kvalitet. Dette gjør Schibsted Media til en ideell, langsiktig eier. Med støtte fra Stiftelsen Tinius vil vi bevare og videreutvikle TV4 og MTV som pålitelige og uavhengige medieaktører, sier konsernsjef Siv Juvik Tveitnes i Schibsted Media.

Eieren av Schibsted Media, Stiftelsen Tinius, støtter transaksjonen fullt ut.

– Det er av avgjørende betydning å styrke Schibsted Medias portefølje, særlig i en tid der demokrati og ytringsfrihet er under press, sier styreleder Kjersti Løken Stavrum i Schibsted Media og administrerende direktør i Stiftelsen Tinius.

Transaksjonen skal etter planen gjennomføres innen tredje kvartal 2025, forutsatt at alle godkjenninger er på plass.

For ordens skyld. Shifter er helheid av Schibsted Media.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.