Lauga Oskarsdottir, inkubatorleder i StartupLab og Hanne Hollstedt, markedssjef i Schibsted Growth

Schibsted og StartupLab lanserer kampanje for å løfte norske tech-selskaper

Vil tilby markedsføring i Schibsted-medier: – Den største utfordringen for mange selskaper er å nå ut til folk.

Publisert Sist oppdatert

Corona-krisen skaper utfordringer for en rekke teknologiselskaper, men også muligheter. Nå lanserer Schibsted og StartupLab en kampanje - nettopp for å styrke synligheten til en rekke selskaper i oppstartsfasen, som har et ekstra stort potensial for vekst i lys av corona.

Tirsdag ble det sendt ut en invitasjon til over 100 av StartupLabs medlemmer, samt utvalgte portefølje- og alumni-selskaper. Av disse vil ti selskaper få muligheten til en omfattende annonsering de neste ukene, i Schibsted-medier som VG, E24, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, i tillegg til Finn.no.

Økt avis-trafikk skal komme startup-selskap til gode

– Det er en etablert sannhet at annonsemarkedet i Norge faller, noe også Schibsted merker. Paradoksalt nok har alle våre nyhetsmedier hatt rekordtrafikk i lys av corona, og aldri har vi nådd flere nordmenn. Denne trafikken ønsker vi nå at skal komme våre samarbeidspartnere til gode gjennom bred synlighet i våre kanaler, sier Hanne Hollstedt, markedssjef i Schibsted Growth.

– Gründerselskaper er avgjørende for fremtiden til norsk næringsliv, ikke minst i dag hvor vi har den høyeste arbeidsledigheten i landet på 75 år. Noen av fremtidens viktigste arbeidsplasser skapes nå, av nettopp teknologidrevne selskaper som sitter hos oss, sier Lauga Oskarsdottir, inkubatorleder i StartupLab.

Selskapene som Oskarsdottir og hennes kolleger jobber med i StartupLab har skapt mer enn 2000 arbeidsplasser siden 2012.

Merkevarebygging

– Den største utfordringen for mange selskaper er å nå ut til folk - og på den måten bygge sterke merkevarer. Det nytter ikke å ha det perfekte produktet om kundene ikke vet om det. Nå gleder vi oss til å gi ti utvalgte selskaper en ekstra boost med tanke på positiv og velfortjent oppmerksomhet i markedet, for på den måten bidra til ytterligere vekst for selskapene, sier Hollstedt.

– Schibsted har gjennom en årrekke tatt risiko ved å investere i digitale gründerselskaper, så at vi nå kan bidra til å løfte frem og markedsføre nettopp denne type selskaper er helt i tråd med vår kjernevirksomhet, sier hun.

Løser samfunnsproblem i lys av corona

To selskaper er allerede valgt ut, Nyby og Playfinity.

– Vi har valgt ut akkurat disse selskapene, fordi vi er opptatt av selskaper som vil få god effekt av bred og høy synlighet gjennom native annonser. Nyby leverer en plattform som løser et stort samfunnsproblem i lys av corona, og Playfinity har et produkt som er midt i blinken for norske familier i vår og sommer hvor mange tilbringer tiden hjemme og i hagen, sier Lauga Oskarsdottir.

Verken Schibsted eller StartupLab ønsker å sette en prislapp på markedsføringen, men er tydelige på at alle selskapene vil få svært god eksponering, overfor sine respektive målgrupper, og vil dermed nå et bredt antall relevante nordmenn over en lengre periode.

Schibsted har allerede investert i flere suksessfulle selskaper, som ble startet nettopp hos StartupLab.

– Det er helt sikkert selskaper som sitter hos StartupLab, i dag eller senere, som er interessante for Schibsted - og vice-versa. Men dette vil ikke vært styrende for hvilke selskaper vi nå velger å løfte frem, sier Hanne Hollstedt.

Kampanjen kickstartes neste uke, og vil pågå frem til - og gjennom - sommeren.