Corporate venture
Schibsted solgte seg ut av nettdating etter feilslått kamp mot Tinder: «Skulle vært raskere på ballen»
Schibsted gikk i strupen på Tinder med appen Goodones. Et år senere forteller Venture-sjefen at det ble alt annet enn en kjempesuksess. Nå er appen solgt vekk sammen med Møteplassen.
Etter det som må sies å være et 15 år langt godt forhold, er det nå slutt mellom Schibsted og Møteplassen, inkludert Tinder-utfordrer GoodOnes.
Møteplassen er solgt til ungarske Dating Central Europe (DACE) og østerrikske Russmedia Equity Partners. Shifter kjenner ikke salgssummen.
Datingtjenesten ble kjøpt av Schibsted i 2005. Siden 2013 har selskapet vært under Schibsted Venture.
Leder i Schibsted Ventures Norge, Rune Røsten, forteller at Møteplassen har vært en stor suksess.
På toppen hadde tjenesten en omsetning på nesten 100 millioner kroner årlig.
– Vi kom inn på et tidspunkt hvor nettdating virkelig tok av. Med Schibsted fikk Møteplassen distribusjon gjennom VG, Aftonbladet og Finn.
– Det ble laget en ganske avansert løsning med personlighetsmatching og selskapet bygget systemer og et apparat for at det skulle være et sted alle følte var et trygt og godt sted for å møte andre mennesker, sier Røsten.
Røsten forteller videre at Møteplassen hadde er svært god posisjon i Norge og Sverige, og svært få konkurrenter.
Men brått var det en gruppe studenter ved University of Southern California som i 2012 lanserte en tjeneste som endret datingmarkedet for alltid: Tinder.
– Tjent med å være raskere på ballen
Få år senere hadde appen tatt verden med storm, inkludert i Norge. Selv om Møteplassen fortsatt å holde koken, sank aktiviteten og inntektene.
Schibsted prøvde riktignok å gå i strupen på Tinder med sin appen GoodOnes, hvor man måtte ha BankID for å sette opp en profil. 10. november 2020 kunne man lese i Shifter at «Schibsted utfordrer Tinder: Lanserer dating med BankID».
Men et år senere er altså også GoodOnes solgt.
– Da Tinder kom, endre spillet seg. Selv om markedet for online dating totalt sett har vokst, har Møteplassen falt noe tilbake, sier Røsten.
Lanseringen av GoodOnes var heller ingen braksuksess. Røsten sier at lanseringen i Sverige var god nok, men i Norge fikk de ikke konseptet til å fly.
– Det er en lærdom vi og andre sikkert kan ta med seg: Når det kommer en konkurrent som Tinder, er det nok lurt å respondere ganske raskt. Vi hadde vært tjent med å være raskere på ballen, både med Møteplassen og ikke minst GoodOnes, sier han.
Ble ikke mer oppdragende med BankID
Salgspitchen til hvordan Goodones skulle måle seg i konkurransen med Tinder, var at man måtte ha BankID.
Det mente Schibsted ville gi brukerne en bedre opplevelse og være disiplinerer for de som ville sende upassende bilder og meldinger.
– Tinder hadde da tatt mye av markedet, men vi så at det var et hull i markedet for de som ønsker mer seriøs dating. Vi ville med Goodones lansere en tjeneste som var sikrer og for de som var mer seriøse.
– BankId forhindret ikke at enkelte brukere fremdeles oppførte seg dårlig, men de kunne vi da enkelt stoppe fra å bruke tjenesten og det har fungert godt. Imidlertid har vi ikke fått nok brukere til å få kritisk masse i Norge. I Sverige, derimot, har GoodOnes vist gode takter, men det er selvsagt krevende å konkurerre med en gigant som Tinder.
Kun et år etter oppstart er altså Goodones blitt med badevannet til Møteplassen når det nå er solgt.
Utelukker ikke mer dating
Røsten forteller at salget kommer av at dating er et stykke fra kjerne businessen til Schibsted.
– Vi tror ikke at vi lenger er den beste eieren for Møteplassen, derfor bestemte vi oss for å selge. Nå er del av en gruppering som er spesialister på dating, det tror jeg vil gjøre selskapet godt.
– Markere dette slutten på Schibsted som matchmaker?
– Vi har ingen slike selskaper i kikkerten nå, men skulle det dukke opp en intereressant virksomhet som vi kan bidra til akselere så er jeg ikke fremmed for det. Imidlertid vil vi nok gjøre det i kompaniskap med andre investorer og eiere, og ikke som et rent Schibsted-selskap som Møteplassen var.