Johan Brand og Jamie Brooker investerte i det britiske gründermagasin-selskapet Courier i fjor
Foto: Courier/ Per-Ivar Nikolaisen
Selger seg ut av britisk «gründer-samfunn»: Mailchimp tar over
– Vi har vært lesere og en del av samfunnet i mange år, sier Johan Brand.
Det britiske medieselskapet Courier har blitt kjøpt opp av den amerikanske epost-giganten Mailchimp.
Blant selgerne er Johan Brands We Are Human, som gikk inn i selskapet i høst med en ukjent sum.
– Vi gikk inn i selskapet for å være med på å løfte reisen til neste nivå. Det har vi klart nå, sier Johan Brand i We Are Human.
Gründer-samfunn
Courier ble grunnlagt i 2013 av Jeff Taylor. Selskapet gir ut et magasin annenhver måned, i tillegg til podcaster, og et nettsamfunn. Magasinet har over 100.000 lesere i 26 ulike land.
– Dette nettsamfunnet var mye av grunnen til at vi investerte i dem, forteller Brand, og legger til at selskapet har vært viktige for utenlandske gründere.
– Her i Norge er kanskje ikke Courier så godt kjent, men i Storbritannia har det vært en viktig kilde for entreprenører i alle bransjer, ikke bare i tech-industrien, men også blant annet byggebransjen.
Fortsatt kontakt
Selv om We Are Human investerte i selskapet først i høst, har de hatt kontakt lenge, forteller Brand.
– Vi har vært lesere i mange år, så for oss var det gøy å få være med, og at Jeff (Taylor red.anm.) hadde tro på oss da vi kom inn, sier Brand og legger til at de fortsatt vil ha kontakt med selskapet.
– Det er gøy at selskapet blir solgt, men det er enda mer gøy at vi får være med å reisen videre og bygge et skikkelig partnerskap med et amerikansk selskap.
Corporate og klisjeer
Allerede før oppkjøpet, samarbeidet Courier med Mailchimp om utsendelse av nyhetsbrev for å promotere utgivelsene av magasinet.
Jeff Taylor sier til Forbes at selskapene har fokusert på de sammen kundene: små bedrifter. Han kom selv fra en liten oppstartsbedrift.
– Jeg tenkte på hvordan jeg kunne bryte ut og lage noe eget, og da så jeg raskt at det ikke var noe «samfunn» for mennesker som meg. Mediebedrifter har en tendens til å være aksjer, corporate-nyheter eller virkelig klisjé-skildringer på reality-tv, om det som egentlig er teknologidrevne elementer. Det var veldig lite for meg og vennene mine som ville åpne en kaffebar eller en liten mediebedrift, sier han.
Prisen på oppkjøpet er ikke offentliggjort.
PS: Johan Brand er også investor i Shifter.