Kristoffer H. Engebø, gründer og daglig leder i Eduplaytion.
Foto: Eduplaytion AS/Presse
Sendte «kjærlighetsbrev» til investorer hver måned. Så måtte Eduplaytion takke nei til 20 millioner kroner
Edtech-selskapet skulle hente 4,5 millioner kroner, men mottok tegninger på 30 millioner.
I utgangspunktet var planen til Eduplaytion, oppstartsbedriften bak matematikkspillet Numetry, å hente 4,5 millioner kroner for å akselerere veksten.
Appetitten for norske edtech-aksjer er imidlertid rekordstor, mye takket være suksessen til Kahoot, og innen fristen hadde en rekke investormiljøer tegnet seg for til sammen 30 millioner kroner.
– Da måtte vi gjøre en vurdering, og vi så at det var fornuftig å hente mer, sier Kristoffer H. Engebø, gründer og daglig leder i Eduplaytion.
– Men ikke 30 millioner, legger han til.
Alle om bord
Hittil har selskapet vært finansiert av private investorer, deriblant Forlagshuset Vigmostad & Bjørke og Fjord Invest Såkorn fra Vestland.
I denne runden endte selskapet med å doble emisjonsbeløpet til ni millioner kroner, og alle interessentene som tegnet seg for over 250.000 kroner slapp inn.
Inn på eiersiden kom en rekke finansielle investorer, inkludert Melesio Capital AS, HI Capital AS og Sollund AS. Sistnevnte er det tidligere styreleder i Opera og IBM -direktør Christian Thommessen som står bak. Han går også inn i styret til selskapet.
– De fleste av de nye investorene er aktører som vi har vært i kontakt med og har holdt varme i lang tid. Vi har sendt dem «kjærlighetsbrev» hver måned, og vist at vi leverer på det vi sier, forteller Engebø.
I tillegg investerte blant andre Engebø selv, kjendislærer Håvard Tjora, som også er tungt involvert i driften, samt to av medgründerne bak Askeladden & Co, Lasse Smedsvig og Harald Aalvik.
– Vi vet at dette er folk som garantert vil være med i senere og større runder, sier Engebø.
De friske pengene skal ifølge gründeren vare i maks 18 måneder.
Unngikk utvanning
Det var flere grunner til at selskapet valgte å takke nei til 20 millioner kroner nå.
– Når alt kommer til alt, må vi følge magefølelsen. Gjør vi jobben og leverer det vi skal, er selskapet verdt langt mer om ikke så lenge, sier Engebø.
Han forteller at investorene har vist forståelse for avgjørelsen.
– Folk har forståelse for at vi ikke kan få for mye utvanning nå. Det er hovedargumentet. Dessuten bør vi ikke ta inn for mye, for fort. Vi er opptatt av at kapitalen blir satt i arbeid og at «outputen» blir så høy som mulig. Onboarding av mennesker tar tid og må gjøres kontrollert, mener Engebø.
Norge og USA
Hovedproduktet til selskapet, matematikkspillet Numetry, har i dag 5000 brukere. Med friske penger i kassa, går Eduplaytion nå inn i vekstfasen. Målet er hele 70.000 brukere i Norge i år.
I planen for året, ligger også en «soft launch» i USA - sannsynligvis i løpet av andre kvartal.
– Vi skal bygge et produkt som kan skalere raskt, til noe som kan få en viral effekt. Vi vet at Numetry fenger, men at det naturligvis fortsatt er en del ting som ikke er optimalisert. Nå må vi skru til for å oppnå målene både innen brukertall og brukermetrics, sier Engebø.
Han er forberedt på et beinhardt og innholdsrikt år.
– En nøye planlagt og forankret strategi må på plass og iverksettes på tvers av organisasjonen. Dette kommer til å stille høye krav til samtlige. Heldigvis knytter vi nå svært dyktige mennesker til oss, og vi i teamet er klare og motiverte for å ta det neste steget.