hav
Seriegründer skal løse et globalt problem for havnene
Drammen Havn har inngått et samarbeid med startupen Granfoss.
Granfoss utvikler en datadrevet tjeneste basert på teknologi fra norsk undervannsindustri som skal bidra til at vedlikeholdet av sjøbunnen i havner blir mer effektivt og miljøvennlig.
Startupen ble etablert i 2021 av seriegründer Davoud Tayebi som stod for oppstarten av Waterise i 2017. Også den startupen bruker norsk undervannsteknologi men da i en metode for å avsalte sjøvann på en mer effektiv og miljøvennlig måte.
– Sammen med Granfoss vil vi gå i gang med et pilotprosjekt her i Drammen som strekker seg over tre år. Vi kommer til å tilgjengeliggjøre arealer i Drammen havn slik at teknologien kan operere her. Nå ser vi frem til en god dialog med Statsforvalteren før testingen starter, sier Arne Fosen, havnedirektør i Drammen Havn.
Robotene som Granfoss skal utvikle, «støvsuger» sjøbunnen for løsmasser på en skånsom og miljømessig måte. Deretter beveger de seg bort til undersjøiske dokkingstasjoner som transporterer mudderet til overflaten i et lukket og sammenkoblet rørsystem. På overflaten avvanner Granfoss mudderet for forurenset vann og renser deretter vannet før det slippes ut i sjøen igjen.
Mudring er all form for forflytning av løsmasser på eller fra havbunnen, blant annet for å øke seilingsdybden eller fjerne forurenset sjøbunn. De vanligste metodene for mudring i dag er med gravemaskin, grabb eller sugemudring fra vannoverflaten og gjennom vannet. Ved å flytte operasjonen til havbunnen vil Granfoss med sin løsning kunne gjennomføre mudringsarbeidet på en helt ny, effektiv og miljøvennlig måte.
Solveig Ellila Kristiansen er administrerende direktør i det ferske selskapet.
– Mudring er en global utfordring ved mange av verdens havner og er både knyttet til redusert tilgjengelighet og omfattende forurensning. Behovet for bedre infrastrukturløsninger er tydelig, og vi er svært fornøyde med å få jobbe med å løse noen av disse utfordringene sammen med Drammen Havn. Avtalen vi har inngått er et tidlig bevis på viktigheten av dette arbeidet. I løpet av neste år planlegger vi å gå i gang med piloteringen for å demonstrere at teknologien fungerer i et relevant miljø, sier hun
Dagens metoder for mudring av havner og farleder kan ha store og negative effekter på miljøet. Forurensede sedimenter kan spres over større områder og miljøgifter kan overføres til vannet. I tillegg opererer maskinene som benyttes til mudring på fossile drivstoff som bidrar til CO2 utslipp. Vannveien blir også ofte blokkert og utsatt for støybelastning.
– Vi har havneområder i dag som må vedlikeholds-mudres og vi tenker miljø i alt vi foretar oss. Lykkes Granfoss med sin teknologi, vil vi kunne mudre autonomt, utslippsfritt og kontinuerlig uten å forstyrre skipstrafikken. For oss er dette samarbeidet et ledd i vår langsiktige strategi om å drive mer miljøvennlig samt satse på effektiv og teknologidrevet havnedrift, sier Ivar Vannebo, assisterende havnedirektør i Drammen Havn.