Seriegründeren kaprer storkunder med nytt selskap
Da det spøkte litt for trenings-startupen til Abdi Guleed under første lockdown, starten han et nytt selskap for å løse det han mener er en av de største utfordringene i et pandemi-preget arbeidsliv.
Shifter skrev først om Abdi Guleed da han i 2019 forlot jobben som forretningsutvikler i Storebrand til fordel for å starte sitt eget selskap. Treningsplattformen Ikseed skulle øke lojaliteten til medlemmene på treningssentre.
Da koronapandemien slo inn over landet, og alle treningssentre ble stengt, gikk selskapet i en slags dvale. Tiden brukte Guleed på å starte sitt nye selskap, Empida.
Empida står for «Employee In Daily Activity». Målet til selskapet er å hjelpe bedrifter med å bygge samhold og arbeidsglede blant de ansatte.
Med utstrakt bruk av hjemmekontor, er behovet for tjenester som kan hjelpe ansatte med å finne tilhørighet på arbeidsplassen skrikende, mener Guleed.
– Det er et stort problem som ikke håndteres godt nok. De fleste er opptatt av individets velvære, og det er mange tjenester som kan hjelpe. Men team-følelsen lider ofte på hjemmekontor.
– Vi satser på å bygge opp team, ikke individer, sier han.
Deler opp bedriften i lag
– Det er mange digitale tjenester som skal hjelpe brukerne med trening, mental helse, spill med venner og kollegaer. Men det er få steder du får alt på et sted. Med Empida er målet at alle andre tilsvarende tjenester blir overflødige, sier Guleed.
Ved bruk av spillifisering blir bedriften delt inn i team. Der får man ukentlige konkurranser som kan handle om fysisk aktivitet, quiz og lignende.
Tjenesten er en type «community» som inkluderer egenprodusert og levende innhold, blant annet tips til mental helse, «kaffemaskin-samtale», introduksjon til nye kolleger samt selskaps- og teamutfordringer. Den inneholder også «nudges», kommunikasjon for å heie på hverandre og personlige utfordringer som søvn, vann og mindre skjermtid. For å nevne noe.
Ansatte og teamene bygger poeng som konverteres til reelle penger som kan doneres, og på den måten så kan man bidra til veldedige organisasjoner samtidig som man setter fokus på ansattes velvære, forteller gründeren.
Vokser med inntekter
Empida retter seg mot bedrifter med minst 100 ansatte. De betaler 99 kroner i måneden per ansatt. For større bedrifter med over 500 ansatte, er det en lavere månedspris.
Siden oppstart har Empida advokatfirmaet Tommessen og Talkmore på kundelisten. Guleed forteller han er i dialog med flere selskaper i samme størrelsesorden.
Så langt har Guleed finansiert selskapet med egne midler og enkelt investeringer fra venner og familie, samt 150.000 kroner fra Innovasjon Norge.
Å hente investeringer er ikke førsteprioritet.
– Vi har på kort tid fått to store kunder og tjener allerede penger. Slik det ser ut nå har vi en forretningsmodell som fungerer og som gir midler til at vi kan vokse organisk, sier han.