Utfordrer Amazon og Google
Server-gründere fyller kassa med 50 millioner kroner
Startupen Servebolt jakter markedsandeler fra Amazon og Google.
Deler at Servebolt-teamet. F.v. Paul Chater (Senior Advisor), Thomas Audunhus (Head of Product), Remkus de Vries (Head of People), Brandy Handeland (Project Manager), og CEO Erlend Eide, CEO.
Foto: Marloes Chater
Måned etter måned har Servebolt økt inntektene, og det lille norske serverselskapet nærmer seg nå 20 millioner kroner i abonnementsinntekter fra kunder verden over.
Ideen bak selskapet, som ble startet under navnet Raske sider i 2014, er enkel. Sørg for at kundens nettsider laster raskere.
Hosting-markedet er dominert av de store teknologigigantene Google og Amazon. Til forskjell fra disse tilbyr Servebolt såkalt managed hosting. Det betyr i bunn og grunn at kundene kun trenger å vedlikeholde applikasjonen de bruker, for eksempel Wordpress. Alt annet, som serveroppdateringer, optimalisering, sikkerhetspatching og oppgraderinger, håndtering av feil på maskinvare, og nettverksproblemer, tar Servebolt seg av.
– Hemmeligheten er å spare ressurser. Det å spare litt i alle ledd, gjør at ting blir raskere. Der er forskjellen på oss og andre hostingtjenester, sier gründer og daglig leder Erlend Eide.
I fjor hentet selskapet inn 5,5 millioner kroner, med målsetning om å gjennomføre en større emisjon i år. Som sagt, så gjort. Det norske investeringsselskapet Hawk satser nå 46,5 millioner kroner på at Servebolt klarer å hamle opp med de største i klassen. Fra før har Hawk blant andre Propr og PatientSky i porteføljen.
Transaksjonen ble gjennomført til en prising på drøyt 90 millioner kroner. Etter emisjonen vurderes Servebolt å være verdt rundt 130 millioner kroner.
– Hawk er en god investor for oss fordi de har en veldig fin investeringsstrategi. De har et evighetsperspektiv på investeringene, så vi slipper å tenke på exit etter syv år. De vil bygge selskap.
Beholder halvparten
Ved inngangen til året var den månedlige omsetningen til Servebolt 1,1 millioner kroner. Kundene er gjerne byråer som lager nettsider for andre, men også større konsern.
Gjennom året har inntektene økt jevnt, og nå har de passert halvannen million med god margin. Veksten har vært organisk, altså uten ekstern markedsføring, ifølge gründeren.
– Vi har de siste årene jobbet med å løse skalerbarhetproblemer, sier han.
– Det gjør at vi nå har konkurransefortrinn på både kostnadssiden, hastighet generelt, skalering av tjenestene, og kundemassen internasjonalt. Med full kasse i tillegg, har vi nå det solide grunnlaget vi må ha for å fortsette å øke veksttakten.
Med frisk kapital planlegger Servebolt nå å øke innsatsen innen salg og markedsføring.
– Vi har planlagt å bruke omtrent halvparten, og halvparten blir foreløpig liggende på kistebunnen, sier gründer Eide, og forteller at de regner med negativt resultat på grunn av tunge investeringer i vekst fremover.
– Vi har lagt opp et løp hvor veksttakten er høy, men samtidig ikke setter selskapets likviditet på spill igjen. Selskapet kommer fort nok inn i nye faser, hvor prosjekter vi ønsker å gjennomføre har høyt kapitalbehov. Da ønsker vi å ha handlingsrom, og ikke nødvendigvis være avhengig av å hente penger på nytt, sier han om hvorfor så mye av potten foreløpig blir liggende urørt.
Solgte for millioner
Som en del av dealen med Hawk, selger gründerne aksjer for 6,5 millioner kroner.
Eierskapet til Erlend Eide reduseres fra 64 prosent til rundt 40 prosent. Nedsalget ble foreslått av eksisterende investorer, og gründeren var umiddelbart mot dette.
– Jeg solgte litt. De foreslo mer. Jeg har ståltro på det vi driver med, og vil gjerne sitte på mest mulig aksjer. Vi solgte oss ned til et nivå slik at Hawk kunne få negativ kontroll, sier han på telefon fra Nederland, hvor han har bosatt seg for å bringe Servebolt ut i verden.
– Det å være i et internasjonalt miljø sentralt i Europa, bidrar til å lykkes raskere med internasjonalisering av Servebolt. Det gir tilgang på kompetanse og nettverk som ellers er mer utilgjengelig, sier han.
Enhjørning
Servebolt planlegger også å ansette rundt 10 mennesker årlig fremover. I år har de doblet staben fra 10 til 20.
– Nå er vi ferdig med startup-fasen, og bygger organisasjon for scaleup-fasen, sier Eide.
– Vekst i mennesker er det som er hovedutfordringen. Det må gå smidig, og gjøres på en måte som gjør at man ivaretar kultur, sier Eide.
På litt lenger sikt, mener gründeren at selskapet hans har enhjørning-potensial.
– Vi har lagt opp et løp hvor vi kan arbeide med lav risiko og lage de tjenestene som trengs for å komme dit, mener han.