CEO i Sharebox Arne Eivind Andersen foran skapet som nå skal benyttes i et nytt bilutleie-konsept på amerikanske flyplasser.

Sharebox i tenkeboksen etter gjennombruddet i USA: – Ikke så interessert i å hente kapital for å funde hurtig vekst

Vil heller bygge stein på stein med industrielle partnere, og starter med norske bilverksteder.

Publisert Sist oppdatert

– I disse spesielle tider er vi veldig stolte av at vår teknologi kan gi umiddelbare nytteeffekter rundt smittevern for både bileier og ansatte i bilverkstedene, sier Arne Eivind Andersen, daglig leder i Sharebox.

Arendal-selskapet utvikler mobilstyrte skap for sikker og smidig deling av nøkler, som ved å tilrettelegge for kontaktløs overlevering av eksempelvis biler samtidig bidrar til å hindre smittespredning i disse coronatider. Nylig inngikk de en storavtale i USA verdt opptil 30 millioner kroner, og alt ligger til rette for en aggressiv vekststrategi.

I stedet har de nå tatt et steg tilbake, og vurderer flere scenarioer på vekst. Selv om selskapet gjør seg bemerket i USA, er det hjemmemarkedet og industrielle partnere som frister mest.

Gjennombruddet

USA-dealen innebærer at Sharebox fremover skal levere tjenester til et nytt bildelingskonsept på amerikanske flyplasser.

Andersen vil av konkurransehensyn ikke avsløre navnet på aktøren avtalen er inngått med.

– Vi har i realiteten utkonkurrert en sterk aktør fra Nord-Amerika, og fått beskjed om at vi ikke kan gå ut med dette ennå. Men jeg kan si at vår nye kunde er et av de fem største forsikringsselskap i USA, som også kan skilte med en topp 50-plass på «Fortune 100»-listen.

Han sier avtalen potensielt er verdt 30 millioner kroner over en tre til fem års-periode.

– Det er vanskelig å anslå nøyaktig, men vi håper at den kan gi oss omtrent en halv million i måneden i inntekter når utrullingen setter i gang. Akkurat nå har denne stoppet opp etter praktiske korona-utfordringer i USA, men det er allerede sendt 17 Sharebox-skap som inntil videre står på mellomlager til kunden.

– Dette er et klart gjennombrudd i det amerikanske markedet for oss. Avtalen gir oss både kredibilitet overfor eksisterende og potensielt nye kunder, men også betydelig økt volum for tjenestene våre.

Bildelings-tjenesten Sharebox skal levere til går ut på at privatparkerte biler ved flyplasser enkelt skal kunne leies ut mens eierne er på reise. Her trengs en sikker tjeneste for utlevering av bilnøkler til midlertidige leietakere. Når eierne returnerer til sin parkerte bil venter en sjekk på inntjent utleie i stedet for en parkeringsregning.

– Bilene som leies ut blir også forsikret av den nye kunden vår, slik at det blir en veldig effektiv og trygg utnyttelse av den private bilparken. Ordningen tilbys også private borettslag og andre bo-communities, som dermed vil benytte seg av løsninger fra oss.

Maraton med møter

Forhandlingene med den nye samarbeidspartneren var omfattende.

– Slik er det gjerne med amerikanske selskaper. Det er mange parter involvert i prosessen, pluss en advokat som lytter og registrerer alt. Så er det en prosess fra innledende til avsluttende forhandlinger som løfter kontrakten høyere frem til signering. Parallelt er det juridiske, kommersielle og tekniske avklaringer, forklarer han.

– For å kunne gjennomføre en slik forhandling må man ha flinke folk med seg. Vi har hatt gode kolleger, som har lang erfaring fra internasjonale kontrakter - blant annet fra oljebransjen og NOV. Vår CTO hadde også fem dager med fysiske kontraktsmøter med motparten.

Startet med LinkedIn-melding

Gjennombruddet kom ikke etter lang og strategisk markedsføring mot det amerikanske markedet, men derimot på bakgrunn av proaktiv aktivitet på LinkedIn.

– Det har absolutt vært et mål å komme inn på det amerikanske markedet, så slik sett passer kontrakten inn i vår strategiske satsning. Men den kom ikke som resultat av aktivt salgsarbeid fra vår side. Det startet med at jeg sendte en melding på LinkedIn til en relevant kontakt jeg plukket opp, hvor jeg så at vedkommende var involvert i et prosjekt som kanskje kunne hatt bruk for vår løsning og våre produkter, forteller gründeren.

Fra denne første meldingen utviklet kontakten seg gradvis - og litt over et år senere var kontrakten signert.

– Det er en heller artig salgsprosess som kan anbefales så lenge man har en relevant tjeneste å tilby til den du kontakter.

Sikkerhet avgjørende

– Det avgjørende for at vi kom i havn var nok at vi kunne tilby et skap som er sertifisert for utendørsbruk etter den europeiske sikkerhetsstandarden EN 1143:19. Standarden er særlig viktig for forsikringsselskap, fordi den kvalitetssikrer produkter som skal oppbevare verdigjenstander. I tillegg kunne vi tilby en teknologiplattform som er svært skalerbar og fleksibel, og som enkelt kan tilpasses individuelle behov hos brukerne. Sertifisering har også banet vei for FG-godkjenning i Norge, Sverige og Danmark.

– Hva er den videre planene deres for USA, rent salgsmessig?

– Vi satser på å selge og drifte løsningen fra Norge. Etterhvert, når det blir stort nok volum, og når vi ser ting materialiserer seg, så vil det bli naturlig å sette opp en avdeling der. Det vil avhenge av hva kunden krever av onsite ressurser fra oss. Med denne spesifikke avtalen har vi fått satt opp at det blir kunden som skal ha det fysiske ansvaret for skapene, mens vi skal stå ansvarlig for den fjernstyrte tjenesten.

Vil bygge tjenester på toppen

Selskapet har også planer om å bygge flere verdiøkende tjenester på toppen av kjerneproduktet, som er kontaktfri utlevering av nøkler.

– Vi ser at brukerne våre gjerne er i et kjøpsmodus når de allerede har bilen sin på verksted. Da er dette et godt tidspunkt for tilbud om andre tjenester, som for eksempel ny bilforsikring. Ved at mobilen hele tiden er grensesnittet kunden opererer i, har man gode muligheter for interaksjon. Dette skal vi utnytte i samarbeid med bedriftskundene våre fremover.

Sikter seg inn mot nordiske verksted

En utvidelse av bruksområdet til Sharebox er allerede i ferd med å bli rullet ut. Et nyutviklet skap som støtter både overlevering av egne nøkler, samt uttak av nøkler til leiebil, har i en periode vært under uttesting hos Volkswagen- og Audi-forhandleren og bilverkstedet Gromstad Auto i Arendal.

Utvidelsen av nøkkeldelingstjenesten innebærer i praksis at bileiere ikke lenger behøver å møte verkstedspersonell når bilen skal leveres til service.

– Vi har hatt 500 kunder som har benyttet seg av konseptet i en testfase. Tilbakemeldingene har vært positive, og kundene har satt stor pris på løsningen. I tillegg sparer det oss for mye ekstraarbeid, forteller Kjetil Barli, servicemarkedssjef hos Gromstad Auto.

Etter endt service kan bileierne betale verkstedregningen via mobilen, samt levere inn nøkkel til leiebil, før egen bilnøkkel utleveres – alt via et nyutviklet Sharebox-skap.

Fremover skal skapet rulles ut til samtlige av kundene til bilverkstedkjeden MECA Norge, som også har deltatt i utviklingen av skapet.

– I praksis er det ekstra spennende at vår tjeneste kan ha verdi utover å være en døgnåpen serviceskranke. Vi legger ned mye innsats for å tilby vår hjelp og bistand til den situasjonen samfunnet er i. Nå gjør vi vårt aller beste for å sikre at vi får en hurtig og tilstrekkelig gjennomtenkt digital løsning som løser nasjonale smittevernbehov for bileiere og ansatte på bilverkstedene, sier Andersen.

Uavklart vekststrategi

Ved å hente mer kapital kan Sharebox allerede nå gå aktivt etter flere store internasjonale leads med mål om å bygge markedsandeler og volum, ifølge Andersen. Men det er ikke sikkert strategien fremover blir slik.

– I Norge ser vi mer på bunnlinjen underveis. Vi er ikke så interessert i å hente kapital for å funde en rask og hurtig vekst. Det er et dilemma man står i, som jeg innrømmer er litt vanskelig. Hadde vi vært i Silicon Valley ville vi nok vært rigget annerledes enn det vi er nå, og kun fokusert på topplinje og tenkt markedsandeler og kapitalisert på dette.

Det finnes likevel planer om å ta inn større industrielle investorer.

– Vi er i dialog med flere. En eller flere industrielle investorer, for eksempel innen bilindustrien, vil kunne gi oss flere fordeler enn hva private og finansielle kan. Men i dagens situasjon tror jeg det blir vanskelig i praksis. Vi jobber med flere ulike scenarioer, i tillegg til ordinær organisk vekst.

Andersen tegner et enormt bilde av markedet han mener Sharebox kan operere i.

– Det finnes omlag 12.000 bilverksteder og forhandlere i Skandinavia. Her har vi et håp om å kunne close en deal med fem prosent i løpet av et par år. I EU finnes det dessuten 600.000 verksteder, og det samme i Nord-Amerika. I tillegg kommer alle bilutleie-virksomhetene og ulike nisje-verksted.

– Det viser noe av potensialet vi har og størrelsen på markedet vi nå henvender oss mot. Vi ser selvsagt også at vår kontaktfrie nøkkeloverlevering har blitt enda mer relevant i disse coronatider, noe kunder og ansatte nok vil sette pris på i lang tid fremover, tror han.

Helskandinavisk

Avslutningsvis oppfordrer Andersen til å styrke det nordiske industrielle samarbeidet.

– Vi har funnet en fantastisk produksjonspartner i Danmark som gjør at vi kan utvikle og produsere skapene våre raskt og kostnadseffektivt til høy kvalitet. For oss har verdien av å finne en skandinavisk partner på dette området vært stor. Vi kunne brukt noen utenfor nærområdet, men det ville kostet mer, tatt lengre tid og ikke fått like bra kvalitet. Dermed er produktene våre designet og driftet i Norge, produsert i Danmark og testet og sertifisert i Sverige. Dette eksemplifiserer at nordisk samarbeid gir ekstra styrke og samarbeid som er helt essensielt om vi skal ta opp kampen med både Asia og USA. Derfor må vi tenke Norden som ett område, som sammen kan utvikle, produsere og drifte varer og tjenester. Da kan vi også bli konkurransedyktige på verdensmarkedet, mener han.