Shipping

Shipping-startup henter 3,8 millioner

Målet til Powerzeek er å gjøre det enklere for rederier å finne, kjøpe og brukere renere transportenergi som LNG og methanol.

Houssam Mehdi, CTO (t.v) og Dag Lilletvedt, CEO i Powerzeek, vil endre måten rederier finner mindre forurensende drivstoff til skip.
Publisert Sist oppdatert

Det Bergen-baserte selskapet Powerzeek har utviklet en digital energiplattform for transportbransjen. Den skal gi brukere tilgang til prisalgoritmer på renere drivstoff, samt mulighet til å kjøpe og selge slike energiformer gjennom en egen markedsplass-modul.

Målet er å gjøre det enklere å finne, kjøpe og bruke renere transportenergi, som flytende naturgass (LNG) og methanol.

Nå har har selskapet gjennomført en presåkornsrunde på 3,8 millioner kroner. Blant investorene i Powerzeek er Link Venture Capital, Penny Ventures og Capital Horizon.

– Den nye kapitalen som er hentet inn vil gjøre det mulig for Powerzeek å akselerere utviklingen av plattformen og sette enda mer fokus på de kommersielle sidene av virksomheten, sier gründer og daglig leder, Dag Lilletvedt i en pressemelding.

Dette inkluderer også lansering av flere rene energiprodukter, som ammoniakk, hydrogen og strøm.

Siden selskapet lanserte betaversjonen av energiplattformen i 2020, har Powerzeeks kjøpergruppe vokst til å omfatte rederier, som til sammen representerer en skipsflåte på mer enn 1500 skip globalt.

LES OGSÅ: Wilhelmsen trapper opp satsingen på startups: «Målet er å alltid ligge foran med det som er nytt og innovativt»

Shell har registrert seg

Plattformen kobler disse energikjøperne med registrerte selgere, som til sammen har en forsyningskapasitet på mer enn 200 millioner tonn med lavkarbon drivstoff, inkludert halvparten av den totale globale forsyningskapasiteten på LNG og 16 prosent av den totale globale forsyningskapasiteten på methanol.

Selgere som har registrert seg, inkluderer er blant annet Shell, Total og Methanex.

– Vi er inne i en transformasjonsfase i shipping- og energisektoren. Tilgang til pålitelig prisinformasjon og gode leverandører er avgjørende for å sikre at rederier får til en overgang til renere drivstoff på sine eksisterende og nye skip, sier Lilletvedt, som også er en aktiv tidligfase-investor.

LES OGSÅ: Forsiden til Shifter har det siste innen teknologi og startups. Sjekk den ut nå.