mat
Skal ansette 1000 ungdommer over hele landet – får økonomiopplæring av Nordea
Nordea stiller som hovedsamarbeidspartner for LICC med økonomiopplæring.

Shifter har tidligere skrevet om LICC (Large Ice Cream Company), som ble etablert i 2022 av gründer Christian Træland og datteren Sophia for å gi ungdom sommerjobber gjennom sine karakteristiske gule kioskvogner.
I fjor sommer delte Træland selskapets ambisiøse vekstplaner, med et mål om å sette ungdomsarbeid på dagsordenen hos politikerne.
Nå melder LICC at de planlegger å ansette opptil 1000 ungdommer fra hele Norge – en kraftig økning fra 300 i 2024.
Som i fjor er Nordea en viktig samarbeidspartner og vil blant annet bidra med økonomiopplæring til de unge ansatte.
– Dette samarbeidet er utrolig viktig for oss, og bidrar til at enda flere ungdommer får den viktige opplevelsen av å være i jobb og å få tjene egne penger, uttaler Træland i en pressemelding.
Træland og datteren startet selskapet fordi de opplevde at det var få sommerjobber tilgjengelig for ungdom under 18 år.
– Det er ikke mange nok muligheter for de tenåringene som gjerne vil jobbe og få sjansen til å føle på økonomisk frihet. Det vil vi gjøre noe med, sier Træland.
Markedssjef i Nordea, Cecilie Svegaarden, understreker at banken er stolt over samarbeidet.
– Økonomi er ikke et obligatorisk fag i den norske skolen, så vi har gjort det til vårt samfunnsoppdrag å bidra til økonomiopplæring av unge.
Med på laget er også teletjenestegiganten Ice.
– Det er så mye som kjemper om oppmerksomheten til unge i dag, så det føles ekstra fint å kunne være med og gi dem en så viktig erfaring tidlig i livet. Å få kjenne på ansvar og ta sine første steg ut i arbeidslivet setter ofte et viktig grunnlag for fremtidige jobber, sier Jannicken Lampe, direktør for merkevare og marked i Ice.
Hun påpeker at de i Ice er opptatt av god kundeservice:
– Derfor er det så gøy at vi får være med og lære unge i iskremkiosken hvordan man skaper en skikkelig god kundeopplevelse, og vi håper det er noe de kan ta med seg videre, sier Jannicken Lampe, direktør for merkevare og marked i ice.
Samarbeidet strekker seg over hele landet, fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. Ungdommene, som teller ti ansatte per vogn, skal servere til islystne nordmenn fra vår til høst, i helger og ferier hvor ungdommene har fri fra skolen.

– Vi ser en bekymringsverdig økning i både forbruksgjeld, betalingsanmerkninger og inkassovarsler blant unge, og vet at en sommerjobb gir verdifull innsikt i arbeidsliv og økonomistyring. Samtidig vet vi at veldig mange gjerne vil lære, jobbe og tjene egne penger, så dette mener vi er et veldig viktig prosjekt, legger Svegaarden til.
Rekrutteringsprosessen startet 10. februar, og alle fjorårets iskrigere vil få mulighet til å søke først.