MAT
Skal bruke Cutters-metoden for å erobre Europa med en vegg av salat: «Ingen skal klare å ta oss igjen»
Healthy Eats henter sin første runde til en prising på 15 millioner kroner. Gründer Vilde Regine Tellnes forteller om solid etterspørsel.
– Det mest utfordrende nå, er å finne riktige lokasjoner fort nok, sier gründer i Health Eats, Vilde Regine Tellnes.
I november 2o2o satt Bergenselskapet opp sin første «food wall», en slags avansert salgsautomat fylt med friske salater.
Produktet er løst basert på Sweetgreen, det amerikanske foodtech-selskapet som nådde enhjørningsstatus i 2018. Målgruppen er travle og kjøpekraftige mennesker, som sliter med å finne sunne lunsjalternativer på farta.
– Baconpølsen er en konkurrent. Ferskvaredisken på Meny er en konkurrent, forklarer Tellnes.
Rent praktisk kjøper kundene via en skjerm på skapene. Skapet overvåker også til enhver tid hva som handles, samler inn data, og beregner etterspørselen automatisk. Samtidig er selskapet i gang med å utvikle muligheten til å se tilgjengelige produkter og kjøpe på forhånd via app.
Nå er Healthy Eats i ferd med å lukke en runde på 1,5 millioner kroner til en prising på 15 millioner kroner. Gründerne Tellnes (CEO) og Arve Førland Eide (CFO) reduserer begge sitt eierskap til 44 prosent.
Hurtig vekst
I utgangspunktet ville Healthy Eats hente litt mindre penger, 1,2 millioner, men runden ble umiddelbart fulltegnet da selskapet ble lansert i Connect Vest sitt Springbrett-program, som kobler lovende gründer- og vekstselskaper med kompetanse, nettverk og kapital.
Nå har selskapet fått kompetent kapital med bransjekunnskap på eiersiden, ifølge Tellnes. Fremover er planen klar.
– Vi satser på hurtig vekst. Ingen skal klare å ta oss igjen. Vi kunne hatt organisk vekst hvis vi ønsket det, men vi vil skalere fort, slår Tellnes inn.
Vekstplanen er tydelig inspirert av metoden til Cutters, forteller hun. Målsetningen er å ha minst 100 salatvegger i Norge innen 2025. Deretter følger de øvrige skandinaviske landene, og så Europa.
– Verden har aldri vært mer åpen for å kjøpe fra maskiner fremfor mennesker, sier Tellnes, og legger til:
– Hvis ting tar fyr, må vi gå til Sverige og Danmark tidligere. Så fort folk får nyss i at dette er lønnsomt, vil mange kaste seg på, spår hun.
Gjenoppliver «døde» lokasjoner
Selskapet har foreløpig noen lokasjoner i Bergen, men er gjennom et samarbeid med det sentraliserte kjøkkenet Søtt+Salt rigget for å innta alle de store byene i Skandinavia.
Tellnes forteller at det ble vurdert egne kokker, men at en partnerskapsmodell passet bedre med den høye veksttakten selskapet legger opp til. Det samme gjelder teknologien; skapene leveres av et nederlandsk selskap med erfaring på området.
– Konseptet bygger på fart. Vi tar ikke patenter, men vil vokse raskt og ta store markedsandeler, sier hun.
Selskapet er for tiden i samtaler med alt fra sykehus til kjøpesenter og flyplasser, ifølge gründeren. I Oslo skisserer Tellnes Bjørvika som et naturlig sted å starte, med tanke på målgruppen.
– Fordelen vår er at vi kan operere på lokasjoner som er død ellers. Vi er «plug and play» på halvannen kvadrat. Vi er veldig arealeffektiv og har høy omsetning per kvadratmeter.